Jumaat, 1 Mac 2013

Pengarah vs Ketua

Dua benda berbeza tapi ada persamaan.Macam 'hai' dan 'haihhh' satu tegur,satu keluh.Tapi sama sebab dua-dua keluar daripada mulut.

Ok aku dh melalut.

Terus kepada point aku,aku nak sembang pasal apa beza pengarah n ketua.Pengarah ni asal daripada perkataan 'arah'.Command omputih selalu sebut dalam muvi yang macam ada penwrapan nilai murni kepimpinan seperti Marine,Save Private Ryan,Brothershood dan lelain yang sama genre dengannya.

Ketua bermaksud seorang pemimpin yang memimpin tangan anak-anak buahnya untuk bekerja bersama-samanya.Tapi tangan kat sini bukan tangan betol la,haram kot pegang ajnabi yang bukan muhrim.

Sebagai pemimpin berwawasan yang hebat mengawal emosi,jangan jatuh air mata bila tengok timbalan bercucuran air mata lepas habis program even kau rasa nak keluar air mata sikit pun.Tenang dan cool sambil angkat ibu jari kepada semua ajk-ajk.

Itu sifat pemimpin.Yang paling penting adalah asingkan peribadi dan kerja,itu cara professional.Kalau nak ngorat ke,nak bermusuh ke,nak menyampah ke...tu boleh citer lepas program dan keje settle.

Habis program,balik rumah tekup muka dengan bantal.Bantal basah.Hiks!

Tiada ulasan: