Jumaat, 6 Mei 2011

munaqasyah risalah






Petang tadi,aku pergi universiti..pergi kuliah aku..kuliah ADAB terchenta...Hahaha..

Ada munaqashah risalah dukturah (PhD) bagi sorang calon PhD kuliah aku.Fes time aku join rmunaqasyah camni sejak 2 tahun dok sini.Budak lain?tanya la diorang...mne la aku tau..Calon tu buat tesis tentang

"Marhalah Alkhitob Assardi fil Riwayah Assulasiah Alarobiyah".

Professor Khalil Syeikh (pemantau dan ketua juri)
Professor Nabeel Haddad
Professor Mahmud Darabseh
Professor Muhammad Salleh Assyanti (jamiah Jadara)
Dr. Naief Ajlouniy

Komen diorang :

Pendahuluan terlalu banyak pandangan
Istilah tesis tu banyak guna kalimah bukan arab
Pengambaran yang kabur
Banyak rujukan luar (bukan bahasa arab)
Banyak benda tak perlu (rujukan farsi)
Banyak kesalahan tatabahasa (nahwu) dan uslub (gaya bahasa)
Lemah dalam minhaj penulisan
Ada dhomir yang tak kembali kepada apa-apa

Lepas komen panjang-panjang,kitorang satu dewan diarahkan keluar untuk juri-juri bincang pasal keputusan tesis itu berjaya atau tidak...lepak luar hisap-hisap rokok sambil minum kopi arab.Dan masuk semula dewan.

ketua juri : "Setelah kami berbincang,dan kamu semua mesti nak tahu jawapan dari kami.Calon yang bernama ____________ yang membawa tajuk ___________________ telah membuat tesis selama 4 bulan kamil ini,Alhamdulillah telah berjaya sempurna tesis dukturah dengan kami terima..Alhamdulillah" (sambil senyum lebar)

*pergh..kalau ditolak,nanges kot..4 bulan sengkang mata last-last kantoi
*time komen tadi muka ganas masing-masing,bile bagi keputusan senyum ajer
*kuliah aku ramai kot pensyarah yang hebat-hebat

Kemudian semua ahli keluarga diorang yang mai 1 bas tu peluk-peluk..gembire sungguh sambil tepuk-tepuk tangan dan ucap terima kasih kat juri-juri tadi tak putus-putus.

Kitorang sambar halawiyat 2 bijik dan berlalu pergi....

Tiada ulasan: