Ahad, 24 Julai 2011

yaman (2)

Bismillahhirrahmanirrahim.
Dengan nama tuhan yang mengagungkan mekah,mencahayakan madinah dan memulikan alaqsa.

Sejak join dawroh musim panas di sini,banyak penekanan bab amal dan dakwah ilmu.Pendekatan mengenai dakwah sedikit pada diri ini sebelum ini.Maklumlah,belajar bidang bahasa arab dan sastera mana la ada sentuh bab-bab dakwah ni.


Pengenalan dakwah


Kalau kita lihat suasana di malaysia.bila disebut perkataan dakwah,hanya tertumpu kepada sesetengah pihak sahaja.Ini menunjukkan tidak banyak pihak yang tampil menjalankan kerja para rasul dan sahabat serta salafussolih.

Mengapa perlu berdakwah?Tidakkan kita ingat ketika di sekolah dulu,disuruh menghafal sifat wajib bagi nabi.Tabligh...itu sifat yang menunjukkan makna MENYAMPAIKAN.Dari sini terbukti menyampaikan dakwah adalah salah satu sunnah nabi junjungan mulia.

Dalam berdakwah,kita memerlukan senjata.Sama seperti pergi berperang.Dan senjata dakwah kita adalah Ilmu.Dengan ilmu yang bermanfaat yang disertakan dengan ikhlas kepada Allah yang dapat membawa dunia kepada akhirat,mengubah maksiat kepada taat,dan kejahilan kepada kesedaran.Ini yang perlu kita sebagai seorang muslim bawa untuk ummat kita.Bukan sekadar huha hua kat bilik,tengok movie,main UNO.

Sebagai muslim,kita perlukan dakwah mengalir dalam darah kita.Beranikan diri.Contohnya,bab solat subuh ataupun qiamullail.Andai kita terjaga awal daripada tidur.Kejutlah kawan serumah kita untuk join kita beribadat.Ni segan la.Takut la.

"e..dia tengah tidur nyenyak la..nanti kacau pulak"

Bukankah kita tahu solat 2 rakaat sebelum subuh lebih baik dari dunia dan seisinya??

Dan ketahuilah yang ilmu bermanfaat,yakni bersambung dengan orang lain (orang lain dapat ilmu dari kita) lebih baik daripada ibadat dan zikir bertahun-tahun.Sebab apa?Sebab ada ulama' berkata : "solat 2 rakaat orang alim lebih baik daripada solat 1000 rakaat orang jahil".Ini bermaksud solat alim dipenuhi dengan sunnat-sunnat solat dan kekhusyukkan berdasarkan ilmu yang dia perolehi berbanding si jahil yang solat ruku' dan sujud.

Dakwah di malaysia amat diperlukan.Semalam ada seorang ustaz bagitau yang malaysia kini memerlukan pendakwah.Berapa ramai yang murtad dalam sehari??buang anak??zina??Pendakwah diperlukan,untuk mengajak mereka kembali kepada tuhan.Jauhkkan kelalaian dan hiburan.Penuh hari mereka dengan gelak tawa dan pasti mereka menangis kelak di akhirat.

Bangunlah muslim,gerakkan jentera dakwah,bukan sekadar berpolitik dan beribadat.Tiba masa kita belajar dan mengajar.Andai kita tiada punyai lidah dakwah,kita punyai hal dakwah yakni dengan perbuatan.Lisan hal lagi baik dan fasih dari lisan berkata.Contohnya,seorang pendakwah yang solat sunat di hadapan 10 orang di dalam masjid,pasti dapat membuka sedikit dorongan orang yang melihat beliau solat dengan khusyuk dan tenang.Dan belum tentu 1 orang daripada 10 akan mendirikan solat sunat jikalau kita mengajak mereka dirikan solat.Habis air liur je wei..

Ada riwayat menceritakan kisah cucu nabi,Hasan dan Husin.Suatu hari mereka berdua turun ke masjid.Bermain di kawasan wudhu' dan terlihat seorang tua yang sedang mengabil wudhu'.Ada kecacatan pada proses pengambilan wudhu' orang itu.Hasan dan Husin ingin menegur orang itu.Tapi tidak menjadi suatu yang manis anak-anak kecil menegur orang tua lakukan kesilapan.Pasti dimarahi dan dicerca sama itu orang tua.

Maka,mereka berdua mendapat idea.mereka menghampiri orang tua yang sedang beriktikaf di dalam masjid itu.Mereka mula bergaduh dengan suara yang lantang."Aku la yang betul" "Aku la".berterusan sehingga orang tua itu menegur mereka berdua."Wahai cucu penghulu nabi,apa yang kamu berdua gaduhkan?". Hasan berkata : "dia katakan wudhu' dia lagi sempurna daripada aku". Husin menjawab : "memang pun,kalau tak percaya,Biar pakcik ni yang adili siapa lagi sempurna"

Mereka berdua ke tempat wudhu' dan Hasan mengambil wudhu'.Orang tua itu mengangguk pabila Hasan sempurna wudhu' nya. Kemudian husin mengambil wudhu' dan orang tua itu kagum.Wdhu' hasan dan husin tiada perbezaan...dan dia sedar wudhu' dia tadi pnuyai kecacatan!! dan orang tua itu mengucapkan terima kasih kepada hasan dan husin dalam menegur kesalahan beliau.

Dari kisah ini,dalam berdakwah punyai skil dan uslub.Bukan main redah je.Biar kita berdakwah,semua pihak setuju dengan kita.Jangan sekadar dakwah pada suatu parti politik ataupun pihak sahaja.Dakwah Untuk Semua.

Argghh...segan kot tulis bab ni,tapi dah terpaksa.Moga ada faedah pada diri ini dan diri yang membaca.Amiin.Semoga Allah kumpulkan kita di jannah kelak.

3 ulasan:

-izzati-lukman- berkata...

dan tanggungjawab sebagai pendakwah ni bukan hanya pada mereka yang bernama penceramah bebas, ustaz2 dsb.

sesiapa yang berlabel MUSLIM, automatik ade taklifan untuk menyampaikan apa yg dah diyakini (ISLAM lah).

nice one, bro. (ada sekuel?)

Tanpa Nama berkata...

yup..stuju 200 %

setiap muslim ada tggjwb,sila jlnkan kerna bakal dipersoal kelak di akhirat

tq, sis. (ada,cuma takde masa nak menulis..nanti ada masa tulis lagi..insya'Allah)

- moja -

al-ya'kub berkata...

sme2 la kte brdkwah boh..ak pn dlm askr kdg2 kuat kdg2 lmah..huh..ltih ak...