Sabtu, 30 Julai 2011

yaman (3)

Bismillahirrahmanirrahim.
Dengan nama tuhan yang pertemukan Adam dan hawa,Yusuf dan Zulaikha,Sulaiman dan Balqish,Muhammad dan Khadijah,Ali dan Fatimah.

Andai post lalu membuka permulaan pasai dakwah,kali ni nak sembang pasal persediaan dakwah.

Sebagai seorang pendakwah,kita memerlukan persediaan diri yang cukup dan mantap.Cuba kita nilai diri kita dulu,adakah sesuai kita berdakwah?baru nilai diri,belum nilai bab ilmu dan amal lagi.

Seorang pakcik yang tuang air minum time maulid malam jumaat ada sembang ngan aku pas makan tengahari hari tu,dia cakap : "lepasi 3 ujian sebelum berdakwah,Wanita Takhta Harta..andai lepas 3 ujian ini,dunia dan seisi dunia akan mengejar kamu"

Wanita


Andai kita semak sejarah lama.Setiap belakang lelaki yang hebat ada wanita yang hebat.Yedak?begitu juga sebaliknya.Wanita ni sebagai penyokong ataupun tulang belakang.Tapi jangan lupa,dengan wanita ini jugak la jadi penghalang kerja-kerja dakwah kita.

Ni ada citer pasal wanita.Godaan wanita.

"Seorang alim bermimpi suatu hari,bertemu seorang lelaki yang saaaaaaaaaaaangat wangi baunya.Bau kasturi.Lelaki alim tu bertanya kenapa dia berbau sungguh wangi sebegitu

Ceritanya begini...

Dia dulu seorang peniaga.Ibrahim namanya.Suatu hari dia meniaga di sebuah negeri.Melalui kawasan pembesar-pembesar dan tiba-tiba seorang anak dara sunti pembesar memanggilnya "wahai peniaga!mari masuk ke rumah ku,mahu dilihat sama barangan niagaan mu itu".Ibrahim masuk.Terus ke kamar.Kerana anak dara tadi tidak mahu keluar dari kamarnya.

Bila masuk sahaja kakinya ke dalam kamar,pintu ditutup rapat tiba-tiba,badannya ditolak dari belakang dan rebah di atas katil.Anak dara tadi berada di belakangnya sekarang.Peluh habis muka Ibrahim.Dia tidak mahu benda buruk terjadi,lantas bangkit dari katil dan anak dara itu berkata "andai kau tidak nodai aku,akan aku kecohkan bahawa kau perkosa aku".Ibrahim senyap.Peluh mengalir dan hati berdebar.bukan ini yang dia mahukan.Dia memohon doa kepada Tuhan agar memberi jalan jelar daripada membuat maksiat.

Perutnya tiba-tiba memulas dengan kuat.Dia berkata kepada anak dara pembesar tadi "aku mahu ke bilik air dulu,perut ku sakit..sudah pasti kau tidak mahu bersama aku sedangkan aku sakit perut".Anak gadis itu senyum,rusa sudah masuk jerat.Daging manis pasti dapat dirasai selepas ini.

Ibrahim masuk ke tandas dan membuang air besar begitu banyak sekali sambil berfikir.Time dia bangun mahu memakai pakai,dia terlihat akan najisnya dan...

"Argh!! keluar kau dari sini,tidak selera aku sama kau!! keluar!!!" jerit anak dara tadi kepada Ibrahim yang baru keluar dari tandas dan seluruh tubuhnya dilumuri najisnya.Busuk baunya.Nafsu anak dara tadi terhadapnya sudah tiada dan Ibrahim berlari keluar dengan laju sambil bersyukur kepada Allah kerana membuka jalan keluar dari maksiat dengan anak dara itu.

itulah cerita seorang lelaki yang berbau kasturi kelak di syurga.Namanya,Ibrahim Al-Misk (kasturi) "

Oh,lupa..maqam Ibrahim ni sekrang berada di Syria.

Sekian.

Lihat,nak jauh dari maksiat ni..mudah,cuma perlu doa..ni time maksiat hampir dengan kita,iman mula turun dan nafsu mula naik.Takde nak doa kepada Allah agar selamat dari maksiat.Moga Allah tempatkan kita seperti Ibrahim ini dan tingkatkan iman kita.Amiiin.

kalam syeer busairi pasal nafsu :

والنفس كالطفل ان تهمله شب على حب الرضاعه* وان تفطمه ينفطم


"Nafsu ini seperti baby (anak kecil) menjadi remaja yang masih sukakan susuan jikalau diputuskan (hentikan susuan itu) terpatuh la ia"


so,jaga nafus dengan kawalan..bukan ikutan,dok ikot cakap nafsu..sampai bila-bila kita dikawal olehnya.Kan Rasulullah ada pesan agar berjuang nafsu lagi utama dari medan jihad..sekian


p/s: panjang plak,baru satu fitnah..nanti tulis lagi la

Tiada ulasan: