Isnin, 6 Mei 2013

Korupsi dan Kroni di Bangku Sekolah

Sempena PilihanRaya Umum Malaysia ni,kita cuba muhasabah apa yang berlaku dengan Malaysia kita ni.

Ustaz aku dulu pernah cakap "Korupsi dan Kroni ni mula dari bangku sekolah lagi"

Memang benar orang cakap "sekolah itu kilang,universiti itu penjara".Pemikiran kita semua dikawal ketat dan tak bebas.Ada 'tangan ghaib' menjaga kita hingga diperbodohkan.

Korupsi berlaku di sekolah rendah lagi kalau kita tengok time kapur papan hitam habis.

A : Ni nak amik berapa batang kapur ni? satu kelas boleh 5 dapat je
B : Amik la lebih,kalau lebih pun apa salahnya
A : Ok, aku amik 9 batang

Kecik-kecik lagi dah ada budaya korupsi.

Belom kira bendahari kelas lagi.

A : Beli aiskrim untuk aku boleh?
B : Aku tak bawak duit la,ni pun duit kelas
A : Guna je la, kau penat kerja jaga duit takkan takde upah
B : Ye tak ye jugak

( terus beli aiskrim )

Itu budak sekolah,cikgu-cikgu? Pandai-pandai la korang pikir scene camne diorang jual kuih raya time ramadhan.

Kroni berlaku di sekolah rendah lagi kalau kita tengok dan biasa berlaku di scene sebelum mula permainan.

A : Aku nak main boleh? (senyum-senyum)
B : Mana boleh! kau bukan geng aku!
C : A'ah kau bukan kawan kitorang! kau kawan dengan Ali budak kampung sebelah tu

(budak-budak terus bermain bola tanpa A bermain)

A : Tapi aku sekelas dengan korang (bisik A sedih dan kecewa)


Kecik-kecik lagi dah ada sifat kroni dalam diri tu.Cuba tengok scene seterusnya.

A : Ali! senyap la,aku tulis nama kau kat papan hitam kang
B : Hek eleh ketua kelas ni,habis Abu bising boleh je
A : Abu tu kawan aku,dia jiran aku tau. Setiap hari aku boncang basikal dia balik sekolah

Korang mesti perasan kan scene ni?

Kira bangku sekolah pun tercemar,kita nak salahkan ibu bapa? cikgu-cikgu?

Rumusan : pelajar itu kain yang bersih,andai ter'tas' kain tu lelama ia akan koyak.







p/s : korang mesti ingat aku nak tulis "pelajar itu kain yang bersih,kita yang mencorakkan ia" kan? ke tak?  :P

Tiada ulasan: