Rabu, 1 Mei 2013

Aku harap korang baca post ni

Aku lupa tulis dan ia akan lupa sebab otak aku dulu suka makan jajan.Memang betul orang cakap jajan n cikedis ni lemahkan otak.Sebab tu aku terus tulis post ni sebelum aku lupa.

Jiwa,Minat dan Bakat.

3 benda yang beza tapi ada dengan diri semua orang.Andai takde maksudnya orang tu bukan manusia tapi hampas kelapa.

Ramai orang zaman sekarang jiwa dan minat lari dari laluan hidup dia.Banyak pengaruh luar menyebabkan benda ni jadi macam ibu bapa.Ibu bapa yang mencorakkan hidup anak-anak,tapi perlu ke abaikan jiwa dan minatnya? Dan terus mengejar 'bakat' kononnya.

Contoh : seorang anak dari kecik dilatih main piano,lama-lama jadi power...bavi aku tu bukan bakat sbb tu hasil latihan dan andai dia kena ketuk dengan kayu kat kepala dan dia lupa ingatan,pasti dia takleh main piano lagi.Sebab tu latihan bukan bakat,bakat ni benda yang apa pun terjadi kau masih mampu lakukan.

Ibu bapa mesti nak anak dia lagi baik dari diorang tapi tak pikir pasal jiwa dan minat anak dia.

Contoh : mak ahmad selalu pakaikan ahmd baju kemeja setiap kali keluar rumah,maka ahmad terbiasa dan sampai kahwin ahmad pakai baju kemeja.Tapi sampai satu masa ahmad akan sedar yang jiwa dia bukn dengan baju kemeja.Time tu dia akan berlaku pertembungan antara jiwa dan kebiasaan.

Minat pulak benda yang kau boleh ubah.Macam kejap minat dengan aminah lepas tu minat dengan sarah.Kira fleksible la senang citer.Tapi minat yang takleh ubah bila dia gabung dengan jiwa.

Contoh : ali suka makan telur goreng mata tapi dia taknak mata kuning tu keras dan masak.Dia suka yang jenis cair.Kira minat ni kalau ada yang buat spoil boleh buat gaduh la.

3 benda ni selalu orang sedar bila satu hari nanti.

Betul ke kos pengajian korang ni kena dengan jiwa korang? atau sebab korang minat? atau sebab korang berbakat? atau paksaan pihak ketiga?

Fikirkan sebab soalan ni je yang aku nak tulis,post atas tu penyedap cerita.

Tiada ulasan: