Selasa, 3 September 2013

Diari Encikgu #9

Petang tadi hujan lebat.Hujan anjing dan kucing.Punya nak citer lebat semacam,pandangan mata kita kabur.Sikit lagi aku nak langgar anak makcik kantin yang lawa tu.Pendengaran kita kurang.Tu pasal aku tak dengar apa yang Guru Besar berleter kat meeting tadi.

Hujan ni rahmat.Bagi haiwan dan tumbuhan minum.Tapi tu sisi lain.Bagi aku hujan ni pentas drama yang pelbagai.Ketika hujan ada yang clash,ada yang kena dumped dan ada yang bertemu jodoh.

Ini cerita aku.

Hujan lebat dan aku naik motor.Terpaksa aku dengan bertali leher belang pi share pondok berteduh dengan bebudak sekolah.Cikgu lain selambe balik dengan Myvi,Alza,Persona dan Camry diorang.Takde setitis air pun hinggap kat baju diorang.

Aku lepak dan main teka-teki.Senja makin menyinsing.Makin gelap cuaca.Maghrib dan nak masuk dah.Bebudak daripada 11 orang bawah pondok tu,tingal sorang.Namanya Hakim (bukan nama sebenar).

Aku : Err..balik selalunya naik apa?

Hakim : Motor

Aku : Ayah?

Hakim : *angguk-angguk*

Pakcik RELA datang kat kitorang.Terus dia join sembang.

Rela : Awak ni asyik lambat saja.Bapak awak yang bela lembu tu kan?

Hakim : *angguk-angguk*

Rela : Haa..kenal sangat.Cikgu,bapak dia ni bela lembu tapi anak sendiri tak reti jaga.Bagi lembu makan,masuk kandang dan selimut dulu.Lepas tu baru amik dia ni.Bapak sayang lembu daripada anak.Tengok dia ni.Sejuk dan basah kuyup.

Aku usha atas sampai bawah.Baju seluar nampak lama.Kasut dia Ya Allah sadis betol! Berstapler,selotep dan berjahit.Lubang sana sini.Air lopak kompem masuk.

Rela : Ini kasut abang dia darjah satu dulu.Tahun 1998.

"Erkk!! Abang dia sebaya aku.Bapak lama kasut ni!" aku cakap dalam hati.

Bapak dia datang amik dengan naik Honda C70.

Rela : Lembu semua dah masuk kandang ke Bang?

Bapak Hakim : A'ah.Tu pasal saya boleh amik dia.Terima kasih ye.

Time tu aku menyirap.Wujud lagi rupanya bapak yang bodo tak reti jaga anak.Anak gi sekolah mesti tak enjoy.Kena ejek kasut tak lawa la.Selalunya gitu la.

Kemiskinan salah satu tembok penghalang kejayaan.

2 ulasan:

inesengoddess berkata...

kau baru 22?
aku ingat kau dah sangat tua!
oh.

Unknown berkata...

Mesti ade sebab bapak dia jadi macam tu yang kite taktahu kan.