Jumaat, 6 Julai 2012

futureman



Kerjaya.
Semua orang mesti akan fikir nak kerja apa lepas dapat sijil nanti.
Sejak kecik lagi kita dah tanam cita-cta dan impan.

"saya nak jadi polis,cikgu"
"askar,cikgu"
"guru,cikgu"
"bomba,cikgu"

Polis-Askar-Guru-Bomba
4 pekerjaan yang tipikal melayu selalu sebut time mula alam persekolahan rendah.Bila dah naik peringkat dewasa,bukan itu yang mereka nak jadi.

Same too me.Ada yang suruh aku jadi ustaz,jadi pensyarah,jadi motivator.Entah la.Aku lagi minat freelancer.
Kerja tanpa ikatan mana-mana pihak.Bidang sastera arab ini tidak meluas di malaysia.Aku ada cita-cita yang biasa,tak perlu dibangga.Cukup untuk aku sara anak bini dan bagi mak ayah aku duit bulanan.

"aku nak gaji bulanan ribu riban"
"aku nak banglo besar ada swimmingpool"
"aku nak jadi orang besar syarikat blablabla"

Ayat ni aku ada dengar.Korang tak pernah ke rasa perasaan 'cukuplah cukup-cukup makan' ?. 

Aku rasa tak perlulah aku kerja nanti dengan kerja yang power-power.Cukuplah untuk anak bini aku tak perlu makan ikan kembung goreng berulat.

Ada kisah...

Ada seorang teman.Ceritakan kat aku cerita ni.Pasal suami isteri yang hidup cukup-cukup makan.

Makanan paling mahal pernah makan semangkuk tomyam 8 ringgit.
Makanan paling murah pernah makan seekor ikan kembung 2 hari lepas yang berulat.

Di buang ulat satu per satu dan berkongsi dua pasangan suami isteri muda itu.

Pagi hari bangun,tiada teh dan tiada kopi.Tiada sarapan melainkan menanti tengahari.

Si suami kerja pejabat dan si isteri ambil upah cuci baju orang kampung.Hidup sederhana.Tiada motor,sekadar kancil 90an.

Tengah bulan paling perit bila tiada duit.Selongkar satu rumah cari duit.Bawah almari,dalam laci dan bawah karpet.Dapat seringgit beli meggi.Makan dalam gelap berteman lilin.

Si isteri tak akan makan selagi suami belum pulang.Dia pasti suami tidak makan di luar.

Pernah rasa hidup begini? tapi diorang berdua mesti senyum

Tak kira lapar,dahaga,gatal kena gigit nyamuk,demam kena embun pagi,sakit terpijak paku,kena tegur baju kemeja putih ada kesan makanan tumpah 3 hari lepas,baju kedut,pakai stoking bini,langsir rumah 5 tahun sekali tukar.

Inilah kehidupan.Teruskan hidup biar pun susah.

Mungkin ramai cakap "hidup orang lain,kita mesti nak yang senang"

Pernah fikir kenapa tuhan jadikan seseorang itu susah?

"hidup jangan jadi seperti fata morgana,dari jauh nampak ada bahagia..bila dekat satu benda pun tiada"


just..be..a..man

1 ulasan:

husna [ nais ] berkata...

mendalam je aku rasa post ni. aku harap betullah mesej yg aku interpret ni. hihihi