Selasa, 31 Julai 2012

Soya dan Yahudi (1)

kacang soya yang penuh konspirasi


Kacang soya merupakan kacang yang asalnya ditanam di Asia (jepun korea china) sebab itu bila kita tengok drama One Liter of Tears family diorang jual tauhu.Menjadi sumber ekonomi mereka suatu zaman dahulu.hampir setiap kampung menanam soya dan menghasilkan produk untuk menjana ekonomi.

Bermula kisah dengan William Morse.Beliau merupakan seorang professor amerika.Dia orang pertama yang kaji tentang soya dan membawa masuk kacang soya ke amerika atas arahan Dr Piper.Dr Piper inilah yang dikatakan seorang yahudi.Mempergunakan William dengan menyatakan mahu buat kajian tentang peningkatan kualiti soya.

Pada mulanya semua berjalan lancar,kacang soya dibawa masuk ke amerika pada tahun 1884.kajian dilakukan bertahun-tahun sehinggalah tahun 1916 di mana tercipta benih soya terbaik dunia.Satu revolusi kualiti soya berlaku pada tahun itu dan William mendapat pelbagai ganjaran atas kajian itu.

Ketika mereka berdua menjelajah amerika pada tahun 1909,Dr Piper pernah sebut pada William ketika mereka berehat di tengah gurun :

"these beans are gold from the soil. Yes, sir, gold from the soil. One must truly stand in awe of their potential power in the life of the western world."


William simpan kata-kata itu.Dia percaya pada Dr Piper tanpa berfikir ada niat disebalik kajian itu.


Suatu hari,William masuk ke makmal Dr Piper.Dia menjumpai satu kajian tentang soya di Asia sebelum dibawa masuk ke amerika.


Yahudi mengkaji raja-raja china mempunyai banyak gundik,puluhan anak dan ratusan cucu-cicit.Rakyat tika itu membudayakan diri dengan air soya dan raja tidak meminumnya.


Yahudi mengkaji dan dapati air soya tidak bagus untuk sperma lelaki,mengurangkan kualiti dan kuantiti.


William simpan semua fail kajian itu dan esok harinya dia lari meninggalkan amerika.Dia menumpang kapal menuju ke Jepun....

Apa jadi pada William selepas itu?

Tiada ulasan: