Khamis, 8 Ogos 2013

Persekolahan Bull Shit! (PBS)

Sekolah di malaysia semakin parah.Level mentaliti semakin menjunam ke lantai,tong sampah dan tahi lembu yang panas di kandang.Aku cakap ni ikut pengalaman.Korang nak kata aku kuat mencarut ke apa aku tak kisah,asal aku puas dan sampai apa yang aku nak sampaikan.


PBS

Pentaksiran Berasaskan Sekolah.Tak silap aku ni nama full benda alah ni.Program sistem penilaian murid di sekolah-sekolah malaysia yang dijalankan bagi satu alternatif untuk penghapusan peperiksaan UPSR,PMR dan SPM.Point-point terkumpul akan dijadikan gred bila diorang keluar dari sekolah nanti.

Bullshit!

Sistem dia adalah buat ujian setiap kali habis bab.Cam cilake bila next month tanya budak diorang tak tahu apa cam tak pernah belajar.Ni budak kelas belakang la.Budak kelas depan relax la otak pick up laju,anak orang kaya mak ayah hantar tuisyen.

Aku tengok bebudak makin bodoh je.Sebelum PBS dibuat cikgu-cikgu ajar kejap apa yang nak dijawab exam kejap lagi.Ada cikgu yang bagi jawapan,tinggal budak tulis je.Bodo! Cikgu bodo! Murid bodo! Apa pun tak lekat kat kepala budak sekolah.Puii!!


Sekolah Macam Kandang Lembu

Sistem pengajaran sekarang ni macam kandang lembu.Bau taik banyak tapi otak lembu! Ajar budak jawapan skema,otak tak kembang.Contoh lah Ireland yang ada 1 masa bagi bebudak datang ke depan kelas dan cerita apa saja.Bagi self-confident dan otak berkembang.Kan bagus gini.

Apa yang diajar saja budak boleh belajar.Takleh tanya luar benda yang di belajar.Aku ingat lagi ada budak tanya cikgu "Kenapa melayu je sambut raya?" Cikgu tu suruh budak tu baca kamus bergambar dan senyap.
Kejam! Penjarakan pemikiran budak.Kita sepatutnya biarkan pemikiran anak muda di awal umur berfikiran bebas supaya ada penghasilan idea-idea yang kreatif di masa depan.Negara memerlukan mereka.Jika kita bantutkan mereka,bermakna kita bantutkan negara.


Kesimpulan

Kalau nak kreatif,bagi kebebasan.Bukan tengkingan.Sekian.

1 syawal 2013
selamat hari raya

Tiada ulasan: