Sabtu, 3 Januari 2015

Diari Encikgu #55

Malam Isnin tu aku berdiri depan sterika. Gosok seluar kerja dan baju kerjan untuk minggu depan. Punya semangat dan tak sabar aku nak kerja masuk sekolah balik bagi tahun baru ni seminggu awal aku bersedia. Mak aku pelik ingat aku demam hari tu.

"Awal benor kau gosok seluar tu. Nanti cik tam kencing atasnya kang, dah lah kau tu letak sepah-sepah" kata mak aku sambil tumbuk keledek. Katanya nak buat kuih cucur badak untuk majlis maulidurrasul esok.

Aku mencuka. Mak aku bukan nak support semangat waja anaknya menjelang tahun baru. Aku tekan tv depan aku tengok Fasura beraksi dengan encik sotong.

Pagi esoknya aku bangun pagi dan ke dapur mencari sarapan. Di tangan kanan aku secawan kopi indonesia dan di tangan kiri aku henset yang memaparkan web astro awani.

Mata aku terbeliak. Perlahan-lahan bibir aku melirik senyuman.

SESI PERSEKOLAHAN DITANGGUHKAN

"Alhamdulillah"

Aku merenung kemeja putih yang hangit di siku dan seluar kerja yang hangit di celakangkang.

Ini semua salah encik sotong!

Esok paginya aku bangun

Tiada ulasan: