Sabtu, 2 Januari 2016

Diari Akob #2

Akob angkat tudung saji di atas meja makan. Ada telur hancur berbaki sarapan pagi tadi dan periuk besi rice cooker size medium mengandungi sesenduk nasi. Laju-laju Akob ambik pinggan di tepi sinki dan tuang semua nasi yang ada. Telur hancur dicubit sediki dan masuk ke dalam mulut.

"Elok lagi" bisik Akob. Pinggan nasi dan telur hancur diangkat ke sofa ruangtamu.

Ibunya sedang membuka butang baju. Lalu berkemban, bersedia untuk mandi sebelum masuk kerja malam. Sebelum melangkah masuk ke dalam bilik air, ketika melintas ruangtamu Akob bertanya "Mama, Kob nak guna henset jap". Ibunya angguk dan masuk ke dalam bilik air.

Kemudian kedengaran air shower berbunyi dan ibunya menyanyi. Lagu Nana Sheme.

Kau boleh blah
Kau boleh blah

Akob menunggu sesuatu. Beberapa saat kemudian adiknya menangis. Akob dah agak benda tu akan jadi, tiap kali adik dia dengar lagu Nana Sheme mesti adiknya menangis.

Nyanyian terhenti. Akob rasanya ibunya tahu adiknya menangis sebab nyanyian itu. Serta merta adiknya berhenti menangis.

Akob pegang telefon pintar ibunya. Dia goncang perlahan.

Ding!

Kelihatan sekeping gambar profil gadis berbaju jersi harimau malaya di meja makan bertudung biru sedang buat peace. Akob baca nama yang tertulis serta bio yang ada.

" Amirah. AwuCk Naq kAwaN NgAn Saia?"

Akob letak telefon tu mula menyuap nasi. Sebelah tangan lagi tekan punat On pada tv. Di kaca tv kelihatan seorang makcik sedang minta maaf kepada semua rakyat Malaysia.

Akob gelak-gelak je tengok berita tu.

"Mendelah, patutnya akak dia mintaklah location dekat adik dia. Kakakakakah"

Hari ni Akob terhibur.

Tiada ulasan: