Sabtu, 6 Jun 2009

Muktamar Tahunan PAS 55...


Hari ini hari perasmian dan ucapan dasar presiden...so,aku rasa tergerak hati untuk pergi mengikuti muktamar tahun biarpun sakit kaki masih ade lagi ckit-ckit...bertempat di stadium melawati shah alam..selangor menjadi tuan rumah buat julungkalinya..

Aku sampai jew sana kul 9 pagi,suasana sungguh meriah..gerai makanan,pakaian dan cenderamata penuh di tapak keliling stadium..ni gambor nyer...meriah..


Sedang berjalan,seorang "otai" berjubah berjalan di sisi aku..orangnya bertubuh kecil..memang betul berbeza UMNO dan PAS...dalam PAS tiada benda yang kita panggil protokol..beliau ialah Ustaz Daud Iraqi..beliau berjalan kaki setengah kilometer bersama aku menuju ke stadium..inilah pemimpin yang kita mahukan...bersama-sama susah bersama-sama senang...


Tepat jam 9.30,lepas gi booth SPIES...aku masuk sebagai pemerhati...stadium penuh..perwakilan berada di bawah..pemerhati berada di atas..
Ucapan S/U memulakan majlis..Kamaruddin Jaafar....ok la,x boring..ade yang menarik...tika berucap,budak depan aku terlepas belon...belon tu terbang tinggi...hilang...tibe-tibe,belon tu turun menuju je arah pimpinan yang berada di atas pentas dan berhenti pada seseorang iaitu Dato' Dr Hassan Ali...semua pimpinan tertawa melihat peristiwa itu..pelik n kebetulan..hahhaha..

Presiden memulakan ucapan..semua topik disentuh..isu semasa..masalah dalaman..luar negara...
seterusnya merasmikan muktamar PAS ke 55 bagi tahun ini...

Setelah tamat,presiden melancarkan e-harakah..kini harakah boleh dibaca seperti utusan online..ini satu peningkatan..

Then,presiden merasmikan projek kompleks baru PAS...ni ade citer ckit...

Presiden PAS, Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang telah merasmikan Tabung Pembinaan Kompleks PAS di sebuah hotel pada 18 Mei yang lalu.

Kompleks yang dicadangkan dibina di kawasan Sungai Merab dan berhampiran Putrajaya itu bakal menjadi pusat latihan, pusat komersil dan pusat konvensyen.

Tabung Pembangunan Kompleks PAS yang bakal dibina di atas tapak seluas 17 ekar itu bakal didirikan dengan sumbangan pelbagai pihak.

Apabila siap, kompleks ini bakal mempunyai sebuah dewan persidanngan yang boleh memuatkan 8000 orang di samping pusat latihan modern serba lemgkap di samping kawasan perniagaan dan perumahan.

Tapak itu terletak di Sungai Merab iaitu kira-kira lima minit perjalanan dengan kereta dari pusat pentadbiran negara di Putrajaya.

Layari laman web:http://kompleks.pas.org.my/ untuk keterangan lanjut...

then.Anugerah Pejuang Bahasa..1)Dato Dr Hasan Ahmad-pengerusi GMP...2)Dato A Samad Said

Petang tu kul 3 aku jumpa Dato Seri Nizar Jamaluddin...ni gambor die..taun ni dekat 5 kali jumpa die jew...

Malam tadi aku gi konsert "malam kebudayaan islam wacana muzikal"..Akhil Hayy datang..suara die berjaya memukau hadirin..meremang bulu..tapi die ade bagi kata-kata...

"kita yang hidup ditomah ini bagai dibaling batu-bata...janganlah kita baling semula batu itu,cuba kita kutip dan bina mahligai dengannya..."

Semua jemputan khas akhiri dengan dendangan selawat..ito ade..renggo ade..azhan atan ade...

Tamat...ni jalanan aku di muktamat tahun ini..last sebelum ke jordan...



Tiada ulasan: