Jumaat, 21 September 2012

usrah itu keluarga

JANGAN BACA POST INI JIKA ANDA BUKAN BUDAK USRAH


Adik-adik,
Abang-abang,
Akak-akak,

Sebenarnya post kali ini bukan nak tegur ataupun nak caci komen sesetengah golongan.Ini namanya nasihat.Manusia memerlukan nasihat dan bimbingan untuk teruskan hidup yang harmoni.


Usrah

Mudah cerita : satu kumpulan yang lebih dari seorang,duduk bersila ataupun atas kerusi dalam satu tempat tak kira terbuka atau tertutup yang membincangkan tentang ummat,iman dan kehidupan semasa.

Payah cerita : berkumpul beberapa orang dalam satu tempat demi membincangkan dan melontar idea yang realistik dan memerah keringat dan sel-sel neuron dalam memperolehi idea untuk membangunkan ummat tak kira di Malaysia,Kemboja mahupun Palestin.

Tak Mudah dan Tak Payah cerita : usrah dari segi bahasa bermakna keluarga,satu kumpulan yang berkongsi segala beban dan keluhan.


Kehidupan

Kehidupan.Semua orang ada kehidupan tersendiri.Ada pandangan sendiri,misi sendiri,cara sendiri.Demi matlamat yang sama.Tapi,adakah semua jalan dan cabaran mereka sama?


Bini aktif

Dua tiga menjak ini,ada berita yang kurang aku senangi.Cerai bini sebab aktif berjemaah.

Si bini terlalu aktif berjemaah sehinggakan si suami kelihatan kecil di mata orang awam.Memang kita boleh kata "alaa,mulut orang mana boleh tutup".Yup,tapi perasaan suami macam mana bila dilayan lain daripada si bini?

situasi 1 : Si suami dan si isteri ke majlis perkahwinan,tetapi si bini di kerusi depan.Makan dengan VIP.Si suami di kerusi barisan akhir,makan dengan siapa-siapa entah.

situasi 2 : Dalam perjumpaan berjemaah,si isteri lantang berkata.Sampaikan pandangan dan hujah yang kukuh.Tapi,si suami senyap membisu hingga jemaah tegur "awak tu tak nak cakap cam bini awak ke?".

Adakah wanita perlu melebihi lelaki dalam berjemaah? atau ada batasnya?


Tongkang pecah

Si suami pulang ke rumah.Rumah bersepah.Memanggil si bini,tiada jawaban.Keluar rumah,kelihatan si bini terkial-kial masuk ke kawasan rumah dengan buku usrah memenuhi tangan.

Salah siapa?


Kesimpulan

Wanita dalam berjemaah ini mesti ada batasnya.Tunaikan tanggungjawab sebagai isteri dahulu,baru menuju ke arah jemaah.Andai anak di rumah mandi berseorangan dan si bini keluar ber'usrah',apa akan jadi nanti?

Wasalam.


p/s : aku tak bangkang jemaah,aku bangkang sikap ahli jemaah


1 ulasan:

naisse berkata...

welll said. same here.