Sabtu, 3 November 2012

Raya ya ya

Hari raya merupakan hari perayaan umat islam satu dunia.Tak kira bangsa mahupun warna kulit.Hari raya ada dua jenis, raya haji dan raya fitri.

Kita sekarang sembang pasal raya haji.Nama lain raya ni berlambak seperti :-

1) Raya Adha
2) Raya Korban
3) Raya takde duit raya
4) Raya lembu dan kambing disembelih

Budak-budak kampung aku sentiasa sedih bila raya haji tiba.Poket kempis sebab takde duit raya.Pusing jalan raya penuhkan perut je.Itu pun kalau rumah tu ada makanan.Kampung aku gunakan cuti raya ni gi holidei.Time ni muka orang kampung aku banyak kat KLCC,Pulau Pangkor,Pantai Morib,Pengkalan Batu (tempat paling lawa di Klang).

Hari ni aku bersiap ke majlis raya kat area tempat aku duduk di Jordan ni.Sebagai senior berwibawa,datang lambat itu tanda hensem dan tanda seorang senior.Junior semua datang awal dan penuhkan kerusi dewan sambil menonton persembahan dan ucapan yang boring.

Sebelum masuk dewan sempat aku bersalaman ala-ala yb dengan junior entah sape nama diorang aku tak kisah pun.Junior perempuan aku sekadar mengukir senyuman di bibir.

Upacara makan bermula.Aku bantai daging unta 2 3 jenis.Tercekik bai.Terus aku carik air dan togok.

Mata terbeliak,pinggan makanan aku buang dan terus balik.

"Bodoh apa majlis hari raya takde air sirap!" aku bentak dalam hati sambil balik tak basuh tangan.

Tiada ulasan: