Isnin, 11 November 2013

Diari Encikgu #21

Pagi tu angin sepoi-sepoi bahasa dengan cuaca lembab selepas hujan.Aku gagahkan diri start enjin motor modenas dua lejang aku.Bagi perempuan diorang tak tahu lejang tu mende.Sama macam kalau laki sembang pasal minyak 2T baru keluar atau brand apa yang best.Perempuan mesti buat muka blur.Yang diorang tahu bawak laju-laju,hujung bulan masuk bengkel.

Balik ke cerita aku tadi,aku start enjin motor dan bergerak menuju ke bandar dengan satu niat yang suci murni.Aku nak ke tuntut gaji aku.Dah 3 bulan tak masuk ni.

Sampai je PPD aku bukak kasut.Bagi tunjuk rebel sikit.Korang yang tak tahu PPD tu apa lebih baik korang google.Asyik aku nak suap je.Sampai bila korang nak maju kalau gitu.

Aku sampai je aku jumpa kak kerani baju merah lipstik pink.Nametag dia tulis "suhana".Jadi kami pun berbicara :

Aku : Cik,saya ni cikgu dari sekolah &&3-%8+4 yang call 5 kali minggu lepas.Saya nak tanya status gaji saya.

Suhana : Ok cikgu.Kami dalam proses lagi,harap cikgu bersabar.

Aku : Tapi cik,saya dah 3 bulan ni.Duit minyak motor saya sapa nak tanggung?

Suhana : Cikgu boleh jumpa pegawai tu kalau nak bertanya secara detail. (sambil tunjuk sorang pegawai tengah baca suratkhabar)

Dengan berani aku pergi dan perkenalkan diri sambil tanya pasal gaji aku.Dia senyum dan sambut aku dengan lembut macam pondan kat Bangkok.

"Cikgu,kalau cikgu ikhlaskan diri mengajar 50 hari tu takleh ke?"

Time ni aku sumpah dia jadi meja sambut tetamu.Punya celaka ayat dia.Sambil senyum pulak tu.

Aku tak paham kenapa dia relaks baca suratkhabar dan suruh aku bersabar dengan gaji aku.Pastu dia suruh aku ikhlas ngajar macam aku ngajar free untuk anak yatim.Dia pulak relaks makan gaji.Padahal dah pukul 11 pagi dia tak masuk pejabat.

Bangang.

Dia dengan aku mencarut dan dia cakap "Camni cikgu? Macam mana la etika awak mengajar ye?"

Aku blah sambil dengan darah menyirap.

Atas motor aku nampak langit mendung.Aku pecut dan titis hujan mula turun.Aku marah di dalam hujan.

Tiada ulasan: