Isnin, 13 Januari 2014

Diari Encikgu #28

Dua tiga kali mata aku terkelip-kelip. Mata Zaki tenang bulat tenung muka aku. Aku dah ternganga dah.

Tak paham kan? Kita rewind sikit story ni.

2 hari sebelum...

Matahari panas cam bangang. Habis peluh ketiak kemeja aku. Basah macam tasik titiwangsa.

Aku melangkah masuk ke dalam kelas dengan kertas-kertas di tangan. Aku terus pergi depan barisan pertama dalam kelas dan hempas kertas-kertas tadi atas meja. Dengan isyarat mata je, 2 3 orang murid ambil dan edar kertas-kertas tadi.

Dengan suara dari perut aku ucap "Balik, bagi mak isi borang ni. Lusa cikgu nak".

Lepastu aku keluar gi lepak dengan cikgu nurain.

5 minit sebelum...

Aku masuk ke kelas dan kutip borang yang ada. Dalam kelas ada 35 orang. Dalam tangan aku ada 34 borang. Sebab aku takut aku salah kira, aku kira balik sekali lagi.

Memang tak silap. Memang ada sorang yang tak hantar.

"Siapa tak hantar borang?" Aku tanya. Takde sorang pun angkat. Memasing usha member.

Aku relaks je. Dengan otak yang geliga aku dapat idea.

"Siapa tak hantar borang? Cikgu nak belanja kfc ni" Kata aku.

Satu tangan terangkat laju. Memang laju, sikit lagi boleh celen kelajuan cahaya. Muka budak tu cuak. Dia tersilap langkah, termakan permainan seorang cikgu hensem.

"Kenapa tak hantar borang?"

"Mak saya pergi kursus cikgu"

"Ayah ada?"

Dia angguk sambil muka cuak nak nangis.

"Habis kenapa tak suruh ayah isi?"

Dengan muka relaks dan satu nafas dia jawab

"Saya tunggu mak saya balik kursus, kan cikgu cakap hari tu suruh mak isi. Bukan ayah"

Aku tepuk dahi dan cikgu nurain ketuk pintu kelas.

Kami bertukar senyuman.

Tiada ulasan: