Khamis, 11 September 2014

Diari Encikgu #45

"Cikgu umum ye" kata encik rosli dengan muka mengharap. Aku ambil kertas di tangannya dan naik ke astaka.

Semua murid tahun enam yang beratur di dataran senyap. Menunggu suara aku keluar daripada corong pembesar suara.

"Selamat sejahtera semua. Seperti kita maklum kertas sains ditangguhkan kerana ada berlaku kebocoran soalan. Dengan ini dukacitanya bahawa kertas BI yang baru sahaja kamu jawab juga berlaku kebocoran dan dimuktamadkan bahawa kamu semua perlu mengambil semula kertas BI pada tarikh yang akan ditetapkan. Arahan ini dikeluarkan oleh lembaga peperiksaan malaysia. Sekian" suara aku bergetar. Aku cemas.

Murid-murid ada yang menangis. Ada yang campak beg. Ada yang berlari tak tentu arah. Tapi paling ramai koyak kertas BI tadi.

Aku tergamam.

Tiada ulasan: