Khamis, 14 Januari 2010

Temanku berbicara

Teman..senyap je selalu,tapi bila bertutur...segala ilmu keluar.
Pertama kali aku dengar madah berbisa dalam menuntut ilmu luar dari majlis ilmu dengan hanya berbual-bual 3 minit sebelum masuk dewan exam...
Cerita bermula bila aku kelam-kabut gi exam sampai peralatan tulis pon tak bawak...haha..sengal tul la...nasib baik ada 3 orang teman se"madah" aku...mintak la sorang satu

teman 1 bagi pensil
teman 2 bagi pen
teman 3 bagi ...............adoiya~

pastu aku pun berkata:"bagi la satu,agar nampak la ukhuwwah..semua bahagian korang ada kat aku"
dia senyum je dan menjawab:"haha..mana boleh,ko penah dengar tak cerita askar yang ada senjata diberi senjata lagi.Bukan memberi kelebihan,tapi memberi beban"

Aku terpikir,betul jugak...

begitu juga la dalam kehidupan kita ni kan.Kalau duit tu jadi senjata dalam berjuang,jangan lah kita carik agar bertimbun-timbun...kite gunakan dulu,baru la kita carik baru...sebab bila berlambak baru nak guna...ia akan jadi beban.
Macam mana tu???ha...ria' akan datang masuk ke dalam peti perasaan kita lantas menguasai nafsu...terus buat amal dengan tidak ikhlas...

Andai beban memberi kelebihan kepada manusia,kompem semua manusia berlari-lari mencari beban yang ada di muka bumi ini....sebab tu la kita kena ada iman yang kukuh..agar beban tak menguasai diri kita..biar kita yang uruskan beban...

huh..tu je nak kongsi..cuti-cuti nak wat tesis...kang boleh bentang kat sini...hihi

Assalammua3laikum

Tiada ulasan: