Jumaat, 16 April 2010

arab,,,oh arab

Adehh...hari ni aku tak pi kelas b arab pagi tadi sebab semalam aku tido dengan kepenatan dan bangun lmbat sangat-sangat...bangun je ayam bukan tak berkokok..dah kena sembelih pun ayam...subuh??alamat memang lambat...minta maaf kepada semua sebab aku mencarik sedikit amanat semua untuk belajar sebab aku dah PONTENG 1 kelas...huhu

Bukan nak citer pasal ponteng,ni nak citer pasal orang arab....adehh..memang betul kata sahabat aku dulu,setiap tapak memberi pengalaman...memang betul,aku tak tipu...aku nak citer ape ade dengan arab berdasarkan setiap tapak aku di Balad (kawasan pasar cam padang besar @ rantau panjang)


KISAH 1
Sampai je ke Balad aku pi la kedai muzik dengan hajat nak tengok alat muzik...kedai ni tepi standard charted je...kecik je,tapi tuan punye kedai kerek gile..aku hanya tanya harga barang-barang tu je...bile aku sebut "nak tengok je,lain kali baru beli" die terus duduk,minum kopi n tengok tv...selamba gile la arab ni...die wat mcam aku tak penah masuk kedai die...aku panggil "tuan,yang ni berapa" die tak jeling ape pun...sakit ati!!!..aku terus blah dengan kesakitan di hati...


KISAH 2
Pi la ke kedai jam sebab nak betulkan jam kawan aku...masuk je ade sorang pelanggan...aku tunggu la jap...kedai ni jual minyak wangi sekali...aku bagi la jam kat pakcik tu...die letak atas meja pastu die layan la pelanggan yang datang awal tu...memang patut la...macam biase la cara aku pas pelanggan tu blah,aku cakap la.."ape kaba?muslim?dah solat asar?" tu nama nya taktik nak lepak ngan arab..hehe..
Bila die tengok jam tu je..die betulkan la jam pertama...die bukak penutup je,pastu ade pelanggan minyak wangi lak masuk...sorang..pastu 2 orang...sampai la 7 8 orang...yang wat aku sakit ati,die dah x betul jam...dok melayan pelanggan yang datang lambat tu...aku pun ape agi...mle la bergendang kat meja tu...saje je kuat-kuat,biar die dengar...die kata "seminit ye" aku senyum je....sekali tunggu-tunggu dah setengah jam die melayan...hampeh tul la...aku marah la,aku terus amik jam tu n bangun dari kerusi tu...die pun tahan aku "jam satu lagi rosak,tinggal kat sini la..sabtu kang amik" banyak la ko tuan kedai jam....nape ko tak cakap dari tadi ha??lama aku tunggu n nak blah baru ko bagitau??Ah,aku bayar ntok jam yang die btolkan je....pastu aku blah ngan sakit ati...

KISAH 3
Kedai kasut lak aku pi...die wat cam kedai jam tadi...selamba je layan pelanggan lain...aku sakit ati betul la...aku pon tipu la die demi kesejahteraan masa aku,sebab dah lewat sangat ni...kang tak sempat nak solat asar..."Aku ade kelas pasni..asal ko tak jahit kasut aku lagi?" die kata sabor la...kasut ko dah rosak...aku tak reti nak jahit...tunggu kawan aku balik dari kedai kang...kawan die sampai je...kawan die sroh die gak jahitkan...wargh!!sakit ati betul la ngan die tu...dah la muda sebaya aku...aku bayar je sempat die kata "you gay" selamba je..die nak speaking la tu...ejek orang luar....hampeh

KISAH 4
Ni kisah bila aku tunggu Coster(bas mini) penuh sebab syarat Coster nak gerak kena penuh atan hampir-hampir penuh...ye la,diorang tak nak rugi kan...ade la pakcik arab tua yang keje die kutip sampah tepi jalan...bawak kereta sorong besi..die tolak dengan kudrat die yang sikit,sedaya upaya....orang tua kan,mata tak nampak mana..terlanggar la sorang arab yang badan besor kulit hitam legam...ape lagi...marah la arab tu sebab seluar die kotor...ala,kotor sikit je...die mengamuk la...selamba je tolak kereta sorong tu sampai bersepah sampah sarap kat atas jalan...kesian gile aku tengok pakcik tu...arab tu nak pukul pakcik tu sebab pakcik tu tak bayar duit nak bersih seluar...bangang betul la arab tu...pakcik tu tengah kutip sampah sarap atas jalan tu,die pi sepak-sepak sampah tu biar terbang jauh....muka pakcik tu dah nak nangis aku tengok....ape la arab ni,tak kire tua n pekerjaan die nak bantai...pakcik tu la yang kutip sampah yang kite buang..puntung rokok,pembalut gula-gula...macam-macam die kutip..korang lak buli die...

KISAH 5
Coster pun bergerak nak jenjalan...pastu dari jauh aku nampak sorang nenek terkedek-kedek nak ke arah Coster ni....die sampai je COster terus gerak....die dah jerit-jerit...nenek ni mungkin badwi @ pelarian sebab pakai kain macam kain batik wat ttop kepala...aku cakap kat pemandu yang dok tepi aku "istanna ya hajj,syeikhoh turid raffie3"..drebar tu wat cam bangang..die pandang aku,pastu senyum n tekan minyak...aku tengok je nenek tu yang bawak barang banyak...muke die muke frust+penat....aku nak sepak drebar tu...awek-awek arab belakang semua dah bising sebab drebar tu saje je tinggalkan nenek tu...die bagi alasan "pasni ade Coster lain la" Wei..kalau nenek ko yang kena ape ko rase??ko rase nak sepak drebar Coster yang wat nenek ko camtu kan??  ape la arab ni...

KISAH 6
Ynag tukang kutip duit lak wat hal ngan aku....aku xde duit pecah,aku bagi la 1 jd kat die...pastu die terus wat bodoh cam xnak bagi baki...aku dok tadah tangan je dari tadi...die tak pandang langsung muka aku...DIA SONGLAP DUIT AKU!!!...kuang asam tul la...nasib baik ade budak JUST tepi aku perasaan...die mintakkan baki duit aku...ape lagi,konduktor tu terpaksa bagi gak sebab takut kantoi ngan drebar yang die songlap duit aku....trimas Syakir....lain kali aku jumpe ko,aku belanja brosted Abu Mahmud....hehe...die la arab yang baik aku jumpe ari ni...die gak tolong aku bwak barang aku turun...trimas2

KESIMPULAN
Hidup di dunia arab ni memang banyak pengalaman kalau kite banyak menapak....sebab tu kite kena banyak kuar jenjalan n tengok sekeliling...bak kata atok aku "Pi jenjalan jangan dok tidor je..bangung tengok tepi-tepi jalan tu"...bagi aku,kalau nak kenal arab...pi la ke pasar...wasalam

p/s : tobat la pi pasor sorang-sorang...kena buli ngan arab...huhu

Tiada ulasan: