Selasa, 1 Februari 2011

syamail muhammadiyah (3)

Bab 5 : nama-nama baginda

Rasulullah pernah bersabda : aku muhammad,dan aku ahmad,dan aku penghapus denganku Allah menghapuskan kekufuran.Aku juga digelar dengan penghimpun,yang umat manusia dihimpunkan di belakangku.Aku juga penyudah,yang tiada nabi selepasku.

- tohaa
- yaasin
- muzammil
- mudassir
- abdullah (surah jin,ayat 19)
- muzakkir (surah alghoshiyah,ayat 21)
- nazirul mubin (surah alhijr,ayat 89)


Bab 6 : alamat kenabian baginda

1. dibelah dada baginda

- kali pertama ketika umurnya kecil di dalam susuan Halimah (sohih mengatakan 4 tahun)
- kali kedua ketika umur baginda 10 tahun
- kali ketiga ketika datang Jibrail menyampaikan wahyu
- kali keempat ketika malam isra' (dinyatakan di dalam 2 sohih)
*dibelah dada di sini bukan bermaksud keluarkan jantung ataupun hati baginda,hakikatnya tidak diketahui bagaimana kaifiyahnya wajib beriman tanpa ketahuinya.

2. khotamun nubuwwah

- khilaf ulama' dengan sifatnya
- ianya putih seperti hamamah (burung merpati)
- daging lebih (orang melayu cakap) pada belakang baginda
- terletak antara 2 bahu baginda

3. ru'yas solihah (akhlak terpuji)
- pandangan baginda seperti subuh menjelma
- seperti melihat cahaya dan mendengar suara
- menyampaikan salam ke atasnya pokok-pokok,batu-batu dan memayungi baginda alghamamah (awan mendung)
- Jabir ibn abdillah pernah berkata "aku tidak pernah mendengar rasulullah mengatakan 'tidak' pabila diminta sesuatu ke atasnya"
- Saidatina Aisyah pernah berkata "baginda tidak pernah memukul dengan tangan melainka jihad fi sabilillah,dan baginda tidak pernah memukul hamba dan  perempuan"

Tiada ulasan: