Selasa, 25 Februari 2014

Ardul Jannatain : Pemilik Dua Syurga

Ardul Jannatain

Termaktub dalam alquran di dalam surah AlQalam (ayat 17-32) mengenai Ashabul Jannatain (pemilik dua syurga) yang kaya dengan tanaman dan kebun-kebun di sebuah negara.Mereka menanam pelbagai buah-buahan (kurma dan anggur) yang terbaik daripada benih-benih yang terbaik di atas tanah yang terbaik di negara itu.Kebun yang besar dan penuh dengan pohon itu membentuk syurga di dunia.

Pemilik-pemilik kebun itu gembira bila tiba musim menuai tapi ada kebimbangan dalam hati mereka.Bila mereka menuai pasti ada golongan miskin yang meminta-meminta kepada mereka.Jadi pada malam sebelum menuai mereka berkata pasti mereka dapat menuai hasil yang banyak esok tanpa menyebut "insya'Allah".

Pagi-pagi hari mereka keluar ke kebun untuk mengelakkan orang-orang minskin tiba lebih awal daripada mereka di kebun-kebun mereka.Tiba di kebun,mereka terkejut melihat semuanya hangur dibakar api.Tiada satu tanaman dan buah yang tertinggal walaupun sepohon pokok.

Inilah kisah tanam hitam di Yaman.Yang kini menjadi tanah tandus berwarna hitam dan tiada tanaman yang hidup di atasnya.Tanah orang-orang yang bakhil dan dimurkai Allah.Dan dinamakan Ardul Jannatain.

Real ni real.


usha sini untuk video tempatnya :  http://www.youtube.com/watch?v=sIwPcCaM46w

Tiada ulasan: