Ahad, 16 Februari 2014

Diari Encikgu #36

Bas bergerak laju masuk ke kawasan parking Taman Buaya. Kaki aku jejak jalan tar yang hitam dan rata. Buaya-buaya dalam sangkar mungkin belum bangun tidur,baru jam 9 pagi kami satu sekolah dah terpacak depan pintu pagar taman yang masih tutup.

Budak-budak aktif betul. Ada yang lari dari barisan,ada yang main dengan akak-akak yang kerja kat taman buaya. Pandai diorang pilih,akak yang cantik je diorang main. Ada yang hulur tangan dalam sangkar buaya. Aku yang kena handle,grup aku budak yang aktif dan terlebih gula.

Guru lain rileks je dapat grup budak baik dan pandai jaga diri. Jalan dalam barisan dan tak buat bising depan sangkar buaya dan monyet. Time pertunjukan memerang grup aku boleh terlepas sorang kacau abang zoo tu bagi ikan kat memerang.

Dalam perjalanan balik semua cikgu kepenatan. Budak-budak masih aktif bermain dan menyanyi. Aku tertido.

Tengah sedap tidur mimpi aku terganggu dengan sesuatu bau yang kurang menyenangkan. Telinga aku tangkap suara budak tak jauh dari aku.

"Cikgu,ada budak berak"

Aku buka mata sikit. Aku usha cikgu lain dah bangun. Aku acah-acah tidur dan tenang.

Bahu aku dicuit.

"Cikgu,ada budak berak.Cair"

Cair! Terjaga aku time tu macam dengar berita rumah terbakar. Aku usha cikgu lain pandang aku. Dalam hati, aku dah mengharap budak tu grup lain.

Hmmm memang grup aku dan bas berhenti tepi jalan. Aku yang kena cebuk,dak darjah satu mana reti cebuk time cenggini. Dia tau nanges je.

Tahun depan aku malas join rombongan sekolah lagi!

Tiada ulasan: