Isnin, 10 Februari 2014

Diari Encikgu #35

"Apa yang kejap putih kejap hitam kejap putih kejap hitam kejap putih kejap hitam kejap putih?"

Kata aku sebelum angkat buku teks yang bercop "Milik Guru Sahaja" dan keluar dari kelas. Semua muka murid berkerut. Ada yang garu kepala yang tak gatal. Ada yang pandang syiling kelas.

**********

Aku beratur di celah pelajar-pelajar di kantin. Berebut orang hari tu nak beli laksa. Aku dah capai satu mangkuk biru tiba-tiba lengan aku ditarik. Aku dibawa keluar daripada barisan pelajar yang berebut depan lubang membeli di kantin.

Seorang budak lelaki tarik tangan aku. Kami berhenti depan tandas.

"Cikgu,apa jawapan teka teki tadi?" tanyanya tenang.

Aku geram.

"Huh! Jawapannya adalah seekor panda jatuh dari bukit. Kejap hitam kejap putih. Berguling-guling"

Jawab aku dan berlari masuk kembali ke dalam kumpulan pelajar yang sedang berebut membeli laksa.

Tiada ulasan: