Jumaat, 28 Mei 2010

9 for 19

gambar hiasan,yang sebenar xleh upload sebab tenet slow


"kalau ko buat kedai kek kat shah alam..." sedikit isi perbualan aku dengan kawan aku time melantak halawiyyat(manisan) semalam.Memang memberi inspirasi dan kesan kepada diri aku.Memberi aku semangat waj untuk membuat kek sempena harijadi kawan aku semalam.Tapi kitorang nak wat kumpol-kumpol 1batch la.Wat kek bagi nampak seri cikit majlis berkumpul tu.

Pukul 9 pagi tadi baru aku membuat keputusan nak wat ujikaji dengan resepi yang aku cilok dari makcik aku."Kek Kukus Coklat" lah nama nya.Bahan utama mestilah coklat & tepung.Nak tau cara nya?..mana boleh,kang senang la korang wat kek tu.Tak special la kek aku kang.

Buat kek memang payah.Yang payah tu kembangkan pukul telur.Adoi...naik lenguh tangan,tapi telur tak kembang-kembang.Kesiann...

Buat punye buat,terbanyak pulak sukatan.Dari 1 bijik kek kepada 6 biji.Menangis la tepung-tepung tu bila diayak dan disebatikan.Ada ramuan rahsia dalam resepi kek ni.Memang terbaik la.Akhowat Irbid kompem nangis bile rase kek ni mencair dalam mulut.Dengan coklat lembut kat tengah-tengah lagi.Topping coklat vanila yang terbaikk....perghh

Pastu kawan serumah aku wat la 2 biji kek segara yang gune kotak.Tinggal bancuh je.Besday boy pulak wat kek batik.9 kek untuk umur 19 macam tak percaya pulak!!!

Terharulah beliau.Majlis berjalan lancar.Dan aku mati lepas kek semua dikukus.Haruman kek kukus berlalu pergi dengan ribut pasir di kota Irbid ini.............sekian

Kredit to my makcik,FAUZIAH ABDUL TALIB..resepi memang tip-top

Tiada ulasan: