Selasa, 15 Oktober 2013

Diari Encikgu #13

Macam biasa aku pi sekolah dengan baju bergosok dan bertie merah hari tu.Eh lain sikit,hari tu aku kena teman cikgu Laila pilih bunga untuk majlis minggu depan.Aku dah cerita belum pasal cikgu Laila ni?

Cikgu Laila merupakan cikgu matematik.Dia pandai mengira nombor.Dia pernah buat pertandingan mengira paling laju kat sekolah dan sipi-sipi nak dapat guru cemerlang tahun lepas.Dia ni orang kelantan dan suka pakai tudung pink.Dia ni pernah usha aku kat kelas.Aku dah cerita ke belum?

Suatu petang aku masuk kelas dengan malas.Aku lupa simpan malas dalam laci bilik guru.Aku bawak sekali masuk kelas.Aku tarik kerusi guru dan letak kepala atas meja murid line depan sekali.Murid-murid aku dah garu-garu kepala.Semua tengah berdiri tunggu ucapan "salam sejahtera" dari mulut aku.

Selambe aku tak angkat kepala tapi angkat tangan sambil cakap "Semua duduk je la".Semua murid duduk.

Aku buka buku dan memang rasa malas betul.Tak tipu punya malas.Aku pon tutup buku dan berdiri.Aku cakap "Ok hari ni kita tak belajar,kita bercerita"

"Yeah!!!!!" 5 saat gak diorang bersorak.Aku senyum je.

Dan aku mula bercerita.

"Suatu hari ada seorang lelaki berjalan di tepi lembah.."

Ada budak angkat tangan.

"Ha,nape?"

"Lembah tu apa cikgu?"

Aku senyum.Aku balas "Tanah rendah,tanah yang ke bawah".

Semua murid angguk macam paham sesuatu dan kagum dengan jawapan bernas dan muka bijak aku.

Aku sambung bercerita.

"Kemudian dia bertemu dengan seorang pedagang.."

Ada budak angkat tangan.Kali ni aku tak sempat tanya,dia tanya aku dulu.

"Pedagang tu apa cikgu?"

"Ooo..peniaga,cuma diorang pi berniaga tempat lain"

Jawapan tersusun rapi aku bagi.Semua muka teruja.

Aku sambung bercerita.

Ada yang tanya.

Aku sambung sikit.Ada yang tanya.Sambung sikit.Tanya.

Loceng berbunyi.Aku baru cerita 13% cerita tu.

Banyak betul vocab budak darjah satu ni tak tahu.Hurmmm.








Oh cikgu Laila.Time aku masuk kelas memula kepala kat meja tu rupanya cikgu Laila ada dalam kelas tu dengan.....Guru Besar!

Tiada ulasan: