Khamis, 31 Oktober 2013

Diari Encikgu #18

Tepat jam 10 pagi aku dah terpacak depan pintu pagar sekolah.Bebudak reramai kumpul sambut aku.Dah macam Yang Berhormat dah aku rasa.Tinggal takde orang ucap "Selamat datang YB..selamat datang YB" je.

Hari ni hari terbuka sekolah sempena Sukan Akhir Tahun.Aku tak tahu ni idea cikgu mana.Dah la hari ni panas tak berawan,boleh pulak ada sukan.Acara padang mula pukul 12 pulak tu.Gila tak gila cikgu yang cadang ni.

Aku terus melepak dekat area belakang kantin.Port cikgu-cikgu lelaki hisap rokok dan baca Berita Harian lepas 'paw' dari pejabat sekolah.Muka yang kompem ada situ adalah cikgu syafiq dan cikgu azman.Tapi pagi ni aku sampai ada cikgu syafiq je.

Aku dah cerita belom pasal cikgu syafiq ni?

Cikgu syafiq ni cikgu matapelajaran bahasa inggeris.Dia ni orang intelektual.Belajar tinggi,sepadan dengan ketinggian dia yang lebih 20 cm daripada aku.Kalau bersembang mesti ada word inggeris yang baru aku boleh dapat.Contohnya : "prodigy" yang aku dapat.Maksudnya korang tau tak? Tak kan? tu bermakna dia punya level intelek tu lagi tinggi dari korang.

Tapi cikgu syafiq ni gelabah biawak orangnya.Asal buat keje macam-macam dirisaukannya.

Aku sampai dia tengah hisap rokok.Peluh jantan dia penuh kat dahi.Boleh penuh botol minyak cap kapal botol kecik kalau aku try isi peluh tu.Maka kami bertegur sapa.

Aku : Watsapp cikgu,apa cerita peluh semacam ni?

Cikgu syafiq : Oh cikgu,tadi aku lari dari roadblock depan tu.Gila kau,aku dah la lesen mati.Roadtax pun dah tak bayar 2 tahun.

Aku angguk tanda paham.Cikgu syafiq hisap rokok dengan tenang.Burung-burung mula berkicau.Jarang nampak burung lepak kat port kami ni.

Tiba-tiba cikgu azman datang join.Aku syak dia baru sampai.Muka ceria macam baru lepas mandi je.

Cikgu syafiq : Hai man,ceria je.Lawa topi keledar baru kau.Putih suci.

Cikgu azman : Oh,ni free ni.Depan tu tadi JPJ buat edaran topi keledar free untuk semua.Kau tak dapat ke?

Cikgu syafiq senyum.Time ni aku buat-buat baca Berita Harian bahagian artis punya gosip cerita Nora Danish.

Time tu jugak aku dengar carutan dalam bahasa inggeris yang bermula dengan huruf F sayup-sayup kedengaran dibawak angin.

Tiada ulasan: