Rabu, 30 Oktober 2013

Diari Encikgu #17

Aku tengok match bola pagi tadi antara chelsea dan arsenal memang padu.Lineup dan posisi player yang mantap membuatkan aku kagum.Tapi aku tengok sepuloh minit je,sebab mak aku suruh tido.Dia cabut plug dan sorok ekstensyen.

Tapi perlawanan yang sekejap tu membuatkan aku teringat kat match yang aku jaga time jadi cikgu.Match antara darjah.Walaupun budak-budak,tapi bawah kelolaan dan jagaan aku.Jadi level diorang melebihi jangkaan.Aku pun tak sangka aku boleh lahirkan player yang power.

Citernya macam ni...

Area bulan 9 sekolah aku anjur pertandingan bola sepak antara darjah.Kalau menang hadiah dia dapat tiket masuk ke Kidzania.Aku baru tahu bebudak zaman sekarang gilakan Kidzania tu.Macam masuk USS singapore bagi diorang.Kalau zaman aku dulu orang pegi Zoo Negara dan Zoo Buaya kat Melaka je.Dapat naik gajah dan tengok buaya nganga mulut dari pagi sampai petang.Kalau power sikit,sekolah bawak pegi KLCC tengok dinosaur.Peh,time dapat naik keretapi masuk keluar yang dalam kapsul bulat bergerak tu memang semua kanak-kanak akan kagum punya.Time tu dah pikir Malaysia ni negara paling power di dunia.

Jadi aku kena jaga darjah yang aku tak ajar.Mana aku kenal nama 'lipas-lipas' ni.

Hari latihan pertama je dah kena training lawan darjah 5.Aku turun ke padang dengan yakin akan bawak kemenangan.Semua murid dah duduk depan aku.Sempat aku pinjam wisel merah tali merah daripada Cikgu Azman kat kantin tadi time dia minum teh o limau panas.

Aku punya lagak memang macam professional.Kalau cikgu nurasyiqin lalu,silap-silap dia nak jadi PA aku.Kehkehkeh.

Sesi berkenalan bermula.Semua player bagi nama samaran.Mengikut posisi.

De Gea.
Terry.
Sagna.
Gerrard.
Torres.
Van Persie.
Messi.
Puyol.
Nani.
Ronaldo.
Isco.

"Semua dah ada?" Aku tanya sambil mata usha list nama murid dalam kumpulan.Memang lagak coach betul la time tu.

"Sorang lagi cikgu,tu dia on the way" tenang Messi berkata.

Aku pusing badan je budak tu dah terpacak dan senggih depan aku.

"Haa..ni siapa nama ni? Lambat betol!"

Budak tu sengih dan bukak mulut "Hasbullah Awang!!"

Erk! Muka aku berkerut.Terkejut.

Perlawanan bermula.

Time game berjalan macam biasa player akan panggil mintak bola.Time budak tadi dapat je bola mesti dengar "Hasbullah Awang! Hasbullah Awang! Sini! Sini!" "Shoot Hasbullah Awang!!" "Dribble Hasbullah Awang!!"

Yang tak kenal Hasbullah Awang ni pergi la google.Hasbullah Awang mana reti main bola.Ulas reti la!! Musykil aku dengan budak ni kenapa pick nama tu.

Aku lepak kat port player simpanan dan aku tanya Ronaldo yang sedang main cabut-cabut rumput padang.Bosan la tu tak dapat main.Dari tadi tanya "cikgu,bila saya boleh main?".

Aku tanya Ronaldo "Kamu,kenapa budak tu amik nama Hasbullah Awang?".

Ronaldo angkat je muka dia cakap "Tu memang nama dia la cikgu!!"

Dem.Aku usha list nama memang tu nama real dia!!! Kahkahkah.

Aku syak bapak dia yang buta bola.





Team aku mula-mula je leading.Lepas tu kena batai 9-1.

Bangang.

Tiada ulasan: