Isnin, 28 Oktober 2013

Diari Encikgu #16

Cerita kali ini mempunyai amaran keras buat semua ibu bapa.Sebab cerita kali ini bakal mengubah persepsi ibu bapa terhadap cikgu-cikgu.

Jadi,kalau semangat tak kuat.Jangan baca.

Semalam aku pergi surau awal.Azan belom berkumandang aku dah sapu kaki kiri kat kolah surau.Itu bermakna aku sampai awal betol sebelum bilal mulakan kayuhan pertama basikal tua di rumahnya.Aku tahu rumah bilal kat mana dan berapa minit dia kayuh basikal secara slow motion.

Aku duduk kat karpet surau sambil senyum-senyum kat jemaah yang hadir.Aku tak pakai kopiah.Diorang semua respek aku sebab aku pakai baju "Istanbul Islamic Country" yang menunjukkan aku seorang muslim berwibawa.

Pendek cerita.

Selesai je solat,aku bangun nak balik rumah.Saf belakang aku saf kanak-kanak.Ada sorang budak tu aku tengok familiar je.Oh! Anak murid aku rupanya.Aku senyum.Dia senyum balik.

Time orang bersalaman,budak tu terkedek-kedek datang nak salam dengan aku.Aku tak ingat nama budak tu.Nama dia Adam ke,Shahrul ke,aku tak ingat.

Dia salam dan dia sempat sembang dengan aku.

Budak tu cakap "Cikgu kan tak datang sekolah dah kan.Saya ingat cikgu dah mati!"

Time tu sikit lagi aku nak cekik budak tu depan bapak dia.Huh!



Aku rasa dia tak puas hati sebab aku selalu amik songkok dia time rehat.Dia ni UMNO,pegi sekolah pakai songkok padahal orang lain tak pakai pun.

Tiada ulasan: