Selasa, 3 Ogos 2010

kepala batu



Jam kul 12.16 tengahmalam dah ni.Mata dah ngantuk.Tangan pegang kertas lagi.Baca artikel pasal Rabiatul Adawiyyah.Alhamdulillah,fasal pertama pembacaan dah lepas.Semua bahan kajian masih belum dicetak.Cuma ada problem dalam membuat ayat kertas kerja.Ye la,tulis cam tulis post blog lak.Hahaha...sengal.Jom layan cite(rekaan) pasal.......DEGIL


"Ni citer pasal Leman,dia ni bukan budak baik.Selalu je wat jahat.Aku teringat lagi yang dia ni penah panjat pagar belakang sekolah.2 meter bai.Time tu kitorang darjah 3,mana la sampai budak-budak.Aku panjant pokok kelapa pon time darjah 4 baru panjat suku.Biar kampung aku berjuta pokok kelapa pun.Leman ni memang feymes la kat kampung aku dengan kejahatan dia.Bukan jahat la...nakal.Sebab ni citer time kitorang nak amik UPSR dulu.Selalu je aku nampak Leman kena ikat ngan mak dia kat pokok mempelam.Pastu mak dia biarkan sampai nak masuk maghrib.Habis badan dia kena gigit kerengge.Mak dia wat camtu sebab dia nakal sangat-sangat.Kalau balik dari sekolah,tak penah nak bajunye bersih.Ada je kesan lecak atau kotor masuk hutan/semak.Aku pernah la sekali join leman n geng masuk hutan masak meggi.Ada la rasa ber"camping".Padahal bukan hutan pun,cuma kebun terbiar dan semak tinggi-tinggi.

Sekolah ak sekolah kampung.Dulu mana la ada pagar keliling.Ayam n kambing selalu je main traffic jam kat dataran perhimpunan sekolah aku.Betul-betul depan pintu kelas.Kalau time rehat,si leman ni selalu tunggang kambing-kambing.Selalu je jadi koboi.Tangkap ayam la.Ada sekali tu time kitorang darjah 4,si leman ni ajak 1 kelas tangkap anak ayam.haha...memang kelakau la.Cikgu masuk je kelas dah kosong.Tengok-tengok semua ada kat luar...hahaha

Naik je darjah 6,leman ni dah masuk bab-bab jiwang.Dia selalu ngorat anak makcik kantin yang sama kelas ngan kitorang.Nama dia kalau aku tak silap....Timah.Budaknye biasa-biasa je,selalu je dapat no 1 dalam kelas.Aku lak no 2.Si leman no 21.Hahaha....leman ni pandai,cuma dia malas study dan asyik enjoy je memanjang.Ok la,cukup bab muqaddimah pasal leman n aku.Kita masuk klimaks citer.....

Semua bermula bila aku lalu depan umah leman ari sabtu.Mak si leman niaga karipap n keria.Sedap bai..feymes 1 kampung tau.Si leman la yang kena kerah ngan mak dia untuk hantar ke kedai-kedai.Selalu si leman ni curi-curi naik motor.Padahal kaki pendek agi.Tak sampai pun tanah bile duduk atas motor tu.Bapak dia sellau je piat n rotan si leman ni bile kantoi curi naik motor.

Leman curi naik motor.Dia naik motor cam pelesit.Kejap je lesap dari mata aku.Aku pon blah la.Aku time tu naik basikal.Saje je pagi cuti jenjalan amik angin.Sampai je simpang kedai Din roti canai,ada ramai gile orang berkumpul keliling sesuatu.Aku pun nak try la usha....usha punya usha...aku nampak leman.Semuanya terlambat.Si degil yang curik naik motor tu...si leman.Leman dah nanges-nanges dah.Orang kampung semua tengah tenangkan dia.Aku pun nampak la kawan aku si abu,aku tanya lah."Bu,ape jadi ngan leman?".Aku pun jawab : "kesian dia...".Ayat abu tak abis la.Aku begang la orang cam abu ni.Aku tanya la pakcik sorang ni.Rupanya si leman ni...eksiden lepas terlanggar tiang kedai mamak tepi jalan besar.Dia tengah trauma la tu.Melaung-laung sebut nama mak dia.Kesian...kaki dia retak.Sampai sekarang retak tu ada lagi.Dia jalan pun dah tak betul.Tapi,semua tu tak ubah keras kepala dia.Haha...smapai sekrang dia seorang yang degil.Cuma 1 je...dia takut ngan mak dia.Sedegil mana die,seotai mana die...ngan mak dia gak dia kalah.Umur 18 taun pun kena ikat kat pokok mempelam....haha"

Degil mana korang,kompem takut kan bile mak korang marah??

Tiada ulasan: