Jumaat, 22 Oktober 2010

lupa tafdhilnya alpa

jom layan kisah-kisah yang berlaku,berbeza kisah..berkongsi kalimah

kisah 1

"Abis la..aku dah lambat" ni je la yang Badie pikir bile tengok jam kat henset tunjuk pukul 12.12 tengahari.Memang kompen lecturer dah masuk ni.Pintu kelas masih terbuka.Time tu ada la sikit lega,kat dada dia.Masuk je kaki dalam kelas,dia senyum dan pandang ke meja lecturer.

Buncit sedikit dan berkemeja kemas.DR AMJAD TOLAFHAH.Tu nama dia.Memang legend dalam dunia adab kat yarmouk ni."Keluar!!" tu la yang Badie dengar bila dr. senyum balik kat dia.Adehhhh...

Ni doc aku dalam bidang Sarf.Dia ni memang tegas orangnya.Suka buat lawak.Salah satu nya,dia buat lawak 1 hari tu...

Dia masuk je kelas,dia pun bebel-bebel dan terus membebel.Abis je bebel,dia pun tulis contoh kat papan putih."Telah terbangnya keldai".TIme ni la aku yang ngantuk bangun,semua budak gelak.Doc pun pelik.Aku ingat dia wat lawak.Bila dia baca balik,dia pun gelak.Ada ke dia boleh lupa yang keldai tak boleh terbang.


kisah 2

Ni lak cter hari isnin lepas.Aku tak dapat lak join kelas Mantiq maulana S.Aku pon teman la beliau pulang.Sembang-sembang jap.Dia pun keluar la nasihat.

"kite kalau wat ape-ape amal,kite kena jadi macam taik" tu je dia cakap.Dia senyap sebab nak aku berfikir."nape ustaz?" tu la yang aku tanya bila nak tau sebab apa contoh taik.Padahal taik bukan ada nyawa.Maulana S jawab dengan berhikmah "sebab kita lupa akan taik itu,takde la kita cakap :'ni syawarma aku,ni falafel aku' kat taik tu.Padahal kita teran,buang dan flush"...kata-kata dia terpahat terus di hati.


kisah 3

Ni nak cter pasal akhwat irbid.Bukan aku nak tegur.Nak pesan je.Ada akhwat yang agak angkuh dengan peraturan muraqqib sini.Aku teringat kisah aku muroqqib seorang junior ni.Hakhak...terbaik

junior : er...awak nak muroqqib saya ek?

moja : yew la..{takkan nak belanja ko kot (dalam hati)}

junior : nama awak sape?

moja : kepala betul la budak ni...(ni aku bisik sambil pusing badan aku)

junior : jom la...ke duwar ******

moja : wogei...

Aku muroqqib sampai la rumah dia dan aku tinggalkan dia depan pintu.Bila aku nak blah je...

junior :wei...pintu tak leh bukak

moja : aku paling tak suke orang panggil aku wei..wei (aku sound direct)

junior : senyap..(sambil ketuk pintu,mengharap kawan dia bukak)

Bila pintu dibukak je,hampeh...ada budak yang aku kenal dalam tu.Junior tu masuk sambil nak tutup pintu.

moja : nama aku moja...




Kalau tengok betul-betul 3 kisah ni :-

kisah 1 : Doc aku LUPA yang keldai tak leh terbang
kisah 2 : Taik tu berhikmah dnegan sifat peLUPA
kisah 3 : aku boleh LUPA..nama aku mujahid

p/s : jangan report sape-sape yang aku takel junior..keh3~

Tiada ulasan: