Sabtu, 26 Mac 2011

rahsia bumi barokah (siri 3)

Semalam baru je bertemu dengan tetamu dari Yaman.Anak murid Habib Umar.Ok,aku bukan taksub dengan habaib.Aku hanya nak ilmu dan berdamping dengan keturunan Nabi.Sebab mereka mewarisi :-

Darah Rasulullah
Ilmu dan Suluk Rasulullah


Syeikh Kazim Ja'afar Al-Saqqaf




Aku salam dengan syeikh selepas ceramah syeikh mengenai "Hari Jumaat" yang penuh barokah.Penuh semangat seperti ceramah bersama Habib Umar pulak aku rasa.

Time salam tu berlaku perbualan ringkas :

" enta malizi (org malaysia),belajar apa? " soal syeikh
" b arab " sambil senyum-senyum
" bukan-bukan,enta tolib ilm (penuntut ilmu) " kata syeikh
aku sengih-sengih jer.

Sememangnya kata syeikh tu betul.Bukan kita mai sini semata-mata ambik ilmu kos kita je.Kita kena keluar dari kepompong ilmu kita.Agar ada kegunaan dan kelengkapan diri kita kelak.Andai kata orang tanya hukum makan tahi mata,apa hukumnya?
(budak usulfeqh sila jawab)

Dalam mengejar ilmu,kita ubatkan hati dengan zikrullah dan selawat.Andai kata kita dilanda tsunami,adakah time tu ilmu kita berguna?ilmu medic kita?ilmu dentist kita?ilmu b arab kita?...hanya amalan kita berguna ketika itu (renungkan la ye)

Syeikh pesan agar berilmu dengan beramal.Jangan berilmu tapi amalan kurang.SO,kita yang rugi.ok?


Imam mahdi dan revolusi arab


Aku qiamullail dengan Syeikh Hazim Abu Ghazaleh malam semalam.Okey,aku ngaku yang sejak winter masuk ni memang payah nak qiamullail.So,kena lepak dengan arab baru no hal la.Ade layan kopi pahit bai,baru tak ngantuk bila solat.Solat dengan syeikh ni 10 raka'at solat tahajjud.Memang manis rasa hati solat dengan orang alim.

Lepas solat subuh,ada selawat dan setiap 1 round selawat 500 kali.So,pagi ni kitorang dapat 11 ribu juta (korang kire la sendiri).Aku kagummmmmmmmmmm gile-gile dengan semangat arab berselawat.Khusyuk.Aku kalau duduk rumah pagi jumaat,memang harapan la nak selawat banyak macam tu.

Alhamdulillah aku bertemu dnegan syeikh hazim.Okey,aku nak fokus pada doa syeikh hazim yang berbunyi :

"Ya Allah,keluarkanlah imam mahdi dan awalkan keluarnya"

Ini merupakan doa yang dibaca pagi tu setiap sujud akhir solat tahajjud.Syeikh kata yang huru-hara di Yaman dan Libya ini dan membawa kepada pepecahan arab.Hanya imam mahdi dapat menyatukan semua perpecahan.Itu harapan syeikh.Agar Imam mahdi keluar dan kita tergolong di dalam tentera beliau.

Kitorang blah dari Amman dengan dompet kering.Tinggal duit syiling je.Settle duit aku kat jenjalan je.Moga lekatlah ilmu ni dalam otak.Sekian.

2 ulasan:

faiq zaini berkata...

mashaAllah syeikh..
rasa nk join le kalo ad next plan cmni.

budak adab berkata...

insya'Allah