Khamis, 7 April 2011

Ihya' Ulumuddin

Teringat zaman lepas aku SPM dulu,pernah lepak kat bilik bacaan bapak aku kat rumah dulu.Usha buku-buku lama dalam almari buku beliau.Baca diari la.Baca pasal jin la.Semua buku aku pernah bukak.

Dalam banyak buku aku baca.Ada 1 buku lama.Dah usang aku tengok.Ade 8 9 jilid tak silap aku.Kulit warna merah tua.Nampak menarik bagi aku yang baru berjinak dengan kitab kertas kuning.

Aku amik jilid 1,cuba baca.(tak ingat dalam bahasa arab ke melayu jawi).AKu try baca muqaddimah,tulisan kecik-kecik.Try jangkau muka surat lain pulak..

Ayat pertama keluar dari mulut aku : "eh..ktab apa ni?tak paham langsung"

Aku tutup kitab tu dan beralih ke kitab lain.

Kini,aku kejar kitab tu.Aku belajar setiap selasa.Petang selasa aku try usha-usha isi kandungan kitab itu.penulisan yang halus.Bahasa yang lembut.Sehinggakan seluruh manusia boleh terima isi kitab itu...Ihya' Ulumuddin.

masih teragak-agak nak beli yang arab


Alhamdulillah,aku punyai guru untuk menadah kitab ini.Agar hikmah dalam kitab ini dapat diperolehi.Dan kini aku tak sabar nak baca kitab yang ada dalam almari buku tu.Insya'Allah.

p/s : sape nak join,sila hubungi aku tanpa segan silu

Tiada ulasan: