Jumaat, 15 April 2011

KLIBF







Wa...Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur mai lagi la.Terbukak memori silam bila tengok poster ni.Kali ni nak citer ada ape dengan KLIBF ni dengan aku.Panjang post ni.(kalau tak nak baca,sila close tab).

1st time aku pergi Pesta Buku time tu aku sekolah rendah.Darjah 5 ke 6 camtu la.Kecik lagi time tu.Mana minat baca buku ataupun majalah.Komik layan la.Doraemon ke,Ujang ke,APO ke,One Piece ke.(time ni Naruto tak wujud lagi).Berlambak komik kat almari kayu umah tu.Mak aku punya geram tengok banyak komik dibeli dan tak nak anak-anak dia lagho,mak aku sumbangkan kat hospital.Time ni sadis gak la bile nak baca balik komik tu,dah hilang.Bangun pagi je,almari dah kosong dan plastik sampah hitam tersusun depan pintu rumah.Bye-bye je la.Merayu camne pun,keputusan tak boleh dibangkang.(memang macam hukuman mandatori la wei..)

Time gi pesta buku zaman tu la paling boring.Mana minat novel bertulis perkataan beribu-ribu tu.Muntah kot kalau baca.Dah la ayat skema.Baku pulak tu.Abang aku time tu tingkatan 1,dia mula baca novel sikit.Aku time tu carik la APO dan Ujang.Merata aku carik.Dah la dewan besar.

Mak aku pantang bab lagho ni.Aku jeling je Ujang.Mak aku jeling aku balik.Time ni berkepit la ke mana-mana.Budak lagi kot.Nak membeli Ujang dan APO pon kena ber'taktik' dengan mak aku ni.Aku berpakat dengan adik perempuan aku.Cakap nak APO dan Ujang.Bila 2 anak merengek,mak aku bagi la beli.Hihi..(bijak tak?)

Bapak aku time tu busy kot.Abang aku dah boleh jalan sendiri.Aku kalau jalan sendiri kompem sesat macam kat shopping kompleks kat Johor yang aku pernah sesat dulu.Haha.(trauma kot..serik dah wei).

Ha...tu zaman fasa 1 (permulaan) kenal pesta buku.Bila naik tingkatan.Dah otai sikit la.Pergi sendiri la.Naik KTM dari kawasan rumah aku ke PWTC.Pergi dengan abang aku la.Ajak member sekolah sekali.Time ni la best gile.Macam-macam mahu dibeli.Kumpul duit belanja sekolah,semata-mata nak beli buku.Time ni aku dah minat novel sikit dan majalah PC dan seangkatannya.Punye nak cover baik,beli la sekali buku revision dan koleksi soalan lepas PMR.(padahal baru tingkatan 2..kah3).Balik je rumah,senyum lebar.Rasa seronok.Tahun tu aku pergi 2 kali kot.1 sendiri,1 dengan family (adik aku kena pegi dengan family..die perempuan).

Naik tingkatan 3,aku pergi lagi.Time ni gila novel punya sejak baca novel Ramlee Awang Murshid (tombiruo).Penulisan hebat dan penuh kesan.Info dalam tu pun mantap-mantap.Ni pon sebab pinjam library sekolah aku punye.Aku pustakawan,cop pustaka tu pon dalam poket aku.No hal la hantar lewat-lewat.Haha...Tahun tu aku pergi 4 kali kot.Pergh...memang dah masyi la laluan dan lokasi gerai.No hal la..cuma tahun tu aku takleh beli banyak buku sebab PMR kot.Juhud sikit..hihi

Okey,sebab aku dah masok asrama tingkatan 4.Aku ngelat gak dengan warden.Nak balik cuti awal.(alasan ape aku tak ingat la).Dapat jugak ke pesta buku tahun tu.Kelantan bai.Sampai je Putra,terus turun ke pesta buku.Dengan gigi tak gosok,mata kuyu,seluar baju tak tukar lagi aku masuk pesta buku.Time ni dah mula jalan sorang-sorang.Maghrib baru sampai rumah.Time ni kot aku kenal Hlovate punye penulisan.Terbaikkk.

Okey,tingkatan 5 aku jadi siqoh.Nak ngelat warden takleh.Dah boleh bau "coklat tiffu" aku.Haha.Time ni aku dok asrama la jawabnya.Cuti 3 hari kot.Kaya sangat ke wei nak balik Selangor dengan tiket 48 ringgit??.Kena pulak lepak dengan geng skema tak balik rumah.Study je la dengan buku time cuti tu.Aduhai...Ape pun,buku tetap dibeli dengan order kat abang aku.Time ni aku kecimpung buku agama penulisan moden.Bukak mata sikit dalam agama ni.Cum janggal dengan penulisan baru.Minat penulisan lama lagi.(tak pe kan?)

Dan abis SPM.Harapan la aku ke pesta buku dengan busy nak ke Jordannya.Risau masa depan.Amik lesen motor dan kereta.Risau persediaan.Risau kursus kat KUIS lagi.Aku hanya mampu duk kampung tu je la.Meronda dengan motor kriss serta eksiden depan rumah orang kaya.Tahun tu takde pesta buku bagi aku.


Wa...panjang gile.Sape yang baca memori ni.Tq.Korang mesti ade memori camni jugak.Aku kongsi sikit je pon.Bagi yang kat Malaysia tu,sila pergi dan enjoy 2011 punye pesta buku minggu depan.Bagi yang kat Jordan,duduk rumah dan study untuk exam.Kalau nak buku,call orang malaysia dan tempah..mudah,kan?..Okey,bye-bye.

p/s : ni kes ym bincang pasal buku baru la ni..aduhai

3 ulasan:

Yang Bertakwa kepada ALLAH berkata...

:) sabar je la akhi :)

Tanpa Nama berkata...

ada je pi time sblom ko pi jordan tu laa...ko je yg xingat...

Tanpa Nama berkata...

:D

la, ingatkan nak cerita KLIBF tu fasal buku-buku ke,

lupa-lupanya cerita kisah lama :)


selamat berexangg! :D