Sabtu, 23 April 2011

lidah itu kurniaan

kredit : blog ini


"hidup memberi seluas mana ilmu kamu,bukan sepanjang mana lidah kamu" - moja


Hari ini,hari terakhir bersama Habib Umar Al Hafiz...dari Amman "berlari" dengan bas mini ke Muktah yang memakan masa 2 jam sahaja.

Alhamdulillah,solat jumaat berkhutbahkan tajuk : "cintai para syuhada"

Bukan nak cerita bab isi dan perjalanan ziarah alhabib 2011 ni,tapi mahu amik istifadah perjalanan dengan 5 pancaindera yang diberi.

*****

Dalam kehidupan kita,dikurniakan pelbagai nikmat dan rahmat.Tanpa kita sedar,tiap masa kita perolehi 2 benda ini.Ada orang cakap "melayu mudah lupa".Tapi hari ni aku percaya yang INSAN yang mudah lupa.

Tak kira la dia salafi ke,dia sufi ke,ahli sunnah ke,arab ke,cina 'ni hao' ke...semua ni lupa dengan 2 benda yang Allah kurniakan tiap-tiap hari ini.

Lidah benda yang penting selepas Hati.Kenapa aku cakap macam tu?sebab dari lidah getar hati itu terhasil.Tak percayamcuba sebut kalimah Allah di dalam bilik yang gelap berbekalkan lampu lilin dan bilik itu sunyi.Lafazkan kalimah Jalallah itu dengan hati yang tenang.Pasti,pasti getaran itu muncul.Dari lidah turun ke hati,begitu juga mata.

Dari lidah juga kita temui cara melembutkan hati manusia,menjatuhkan hati manusia dan membakar hati manusia.Dengan berkata manis manusia tenang dengan kita,dengan berkata kasar ataupun kerek manusia membakar dengan kita,dengan berkata dusta malaikat catit amalan kita.


Part 1

Bahasa itu indah.Sebab itu jiwang ini terbit bila bahasa diciptakan.Cuba selak sejarah Italy macam mana sang romeo memikat si Juliet dari bawah beranda rumah Juliet dengan ayat-ayat manis beliau.Cuba bukak sejarah manusia paleolitik,ada tulis anak dara orang zaman batu tergedik-gedik dengan ayat cinta sang lelaki????

Dari bahasa juga goyah sesorang punya hati.Siapa mampu tahan suka bila dengar ayat yang begitu penuh dengan Zouq(rasa/feel) ataupun orang muda panggil "ayat berhantu",siapa mampu??

Dengan belajar bahasa ini kita belajar manusia dan peradaban dunia yang penuh mistik dan misteri ini.

Okey la,aku simpan modal untuk tazkirah next...komen la kalau ade pendapat lain

p/s : "tazkirah" tag baru aku sejak dah ade 101 follower

Tiada ulasan: