Isnin, 13 Disember 2010

aku....piring satelit



Aku tak tau penjodoh bilangan bagi piring satelit.Sebijik ke?sebentuk?seruas?adoi..pening je pikir dari pagi tadi dengan suhu makin menurun setiap saat dan detik.Jom layan citer yang aku adaptasi dari tragedi "angin kencang suatu hari".


Aku baru je keluar dari kedai.Pak arab nama Hamid ni beli aku.Aku piring satelit keluaran arab.Tugas aku hanya lepak kat satu tempat agar TV mendapat isyarat.Aku size kecik je.Bukan besar gedabak cam kat bumbung rumah si CIdak tu.Aku cam Astro la.Kecik tapi power.

Pak Hamid ni letak aku kat tepi beranda rumah dia.Aku sellau je intai-intai budak melayu yang rumah bawah aku ni.Aku kenal sangat yang rambut meggi tu.Rambut serabut tul.Nama dia Moja kalau tak silap aku.Kalau aku boleh bercakap,dah lama aku berkenalan ngan budak-budak malizi bawah tu.Diorang selalu wat bising.Kengkadang macam ada parti je kat rumah diorang.Mana la taknya,dah dok rumah kapasiti 5 orang.Kompem la bising.Dengan tetamu agi mai tiap-tiap malam.Adoii...

Hari ni tanggal 12/12/2010 hari ahad.Sejak hujan turun semalam.Angin hari ni kencang-kencang je mainnya.Ingat sepoi cam biasa.Sedang aku lepak saje-saje hari ni sejak pak Hamid pindha rumah tinggalkan aku sorang-sorang,aku dengar suara mintak tolong.Pak arab yang tuan punya cafe coffee sebelah rumah aku ni bising.Papan tanda kedai cafe die nak TERBANG!!.Aku tengokkan je,nasib baik papan tanda besar,akhirnya tumbang kat jalan.Aku gelakkan je.

Tiba-tiba,aku berasa badan aku goyang-goyang kuat.Macam kena goncang dan tup-tup aku melayang sekali dengan batu yang aku kena drill sekali.Ada budak bawah tu!!!!

Nama dia Amir tak silap aku.Kawan rumah Moja.Kepala die seinci lagi aku nak rembat ngan batu beranda rumah yang tercabut sekali.Aku terhempas ke bawah.Budak tu dah terkjut dan buat muka cuak.Dah la dia nak ke kelas.AKu lak jatuh takutkan dia.Kalau kena tadi,mau tengok aku paip bocor keluar air merah.Kah3..alhamdulillah.Cuma sekarang,ape nasib aku?

Hujan timpa aku.Lebat.Renyai.Dan datang pakcik penjaga bangunan.Dia kutip aku dan masuk dalam ting sampah besar yang terbuka di tepi jalan.Dan lori sampai amik aku basah-basah.Tamat riwayat aku.Nasib baik budak tu tak aku hempap,mau mati gak.

p/s : citer ni aku wat sebab nak try wat karya untuk budak tadika...bahasa ok tak?

6 ulasan:

jamilah berkata...

Salam,

Hm, kalau budak tadika, dia akan pening dengan karangan ini. Mereka faham lagi bahasa standard.. Nanti kalau tak faham dia akan tanya balik satu-satu perkataan ru.

renyai macamana?
drill tu apa?

Cidak berkata...

ini contoh karangan biografi upsr ke?

haha

akuaqilah berkata...

cidak sibuk!aku mahu komen benda yang sama.grr.

budak adab berkata...

kak jamilah : hakhak..bertanya cabang pembelajaran

cid n ming2 : kureng punye komen la korg ni..

akuaqilah berkata...

cid n ming2?asal comel sangat nama?grr.grr.

budak adab berkata...

ming2 : comel ke?tu itik wonderpet yg huduh la..haha