Jumaat, 31 Disember 2010

orang bujang di malam jumaat

Malam jumaat malam yang tenang penuh barokah.Malam yang direbut untuk 'berkata-kata' bersama tuhan.


Di Bawah Bintang Mengerdip : A.Samad Said
I
(Surat daripada pelayan)

Di bawah bintang mengerdip aku ingin bersunyi
tiada buku tiada lagu tiada rindu
tapi siapa dapat percaya bulan turut berduka
ketika dunia sedang asyik berpesta ria.

Di bawah bintang mengerdip aku ingin bersayu
tiada ayahanda tiada bonda tiada kanda
tapi siapa sanggup percaya malam turut berhiba
ketika kekasih erat bersenda di Damansara.

Angin liar disini bunga kenanga keguguran
mengusik hati ini bukan kepalang lagi
kerana itu dibawah bintang mengerdip aku berlara
tiada tasik tiada kenangan tiada siapa.

Adam, jika benarlah belasmu ada
di pusaraku nanti taburilah bunga!

II
(surat kepada pelayan)

Ketika senja memerah surat gementarmu tiba
ku baca dengan degupan jantung bertambah
mengapa di bawah bintang mengerdip anda luka
tentang pusara dan bunga anda khabarkan pula?

Buku lagu dan rindu-ayahanda bonda dan kanda
di teluk mesra terkembang sudah layar sejarahnya
tapi aku terus berkelana entah kemana terdamparnya
tiadakan berdaya melihatmu lara di malam indah.

Ribut besar disini pohon kenanga bertumbangan
menyentak dada ini gementar sampai ke nadi
tapi tiada yang dapat diterka siapa yang dahulu ke muara
kerana sama akan kita tinggalkan pulau-singgah.

Hawa, jika benarlah anda berduka
separuh laramu kurasakan sudah!

Kuala Lumpur
29 Mac 1960

Catatan:
Inti puisi ini dipetik daripada pengalamanku bergaul dengan beberapa orang penari yang antaranya jujur bercerita tentang nasib malang mereka. Aku tersentuh.


Setelah melayang bait-bait sajak melayu.Aku dari dalam hirom (baca : selimut tebal) mengeluarkan tang perlahan-lahan mencapai "qasidah burdah : kelahiran junjungan mulia".Bawak masuk dalam hirom dan Layannnn...
 lawa kan?korang mesti nak 1 kan?


Dan berakhir malam jumaat sebagai seorang bujang....

p/s : sajak tu wat aku teringat pada Hazen yang bersajak di Festival Budaya Kita 2010

2 ulasan:

Unknown berkata...

sukalah puisi itu.

ikut hati yang memahamilah, kan.

emirhasnan berkata...

ehem x3