Rabu, 29 Disember 2010

bobia basah

Salam sejahtera semua.Mintak maap la,post semalam aku kena wajib dilit setelah ditegur sebahagian pihak berwajib.

Aku call mak aku mintak resepi ni...popia basoh basah



Bukan calang orang dapat wat kuih alah ni.
Dan bukan calang orang dapat makan kalau aku wat.






Kulit :
- 2 cawan tepung gandum,kalau korang nak wat masuk dalam tongsampah,guna la tepung jagung

- 4 sudu besar minyak masak,kalau nak rasa joden,gunalah minyak zaitun (tak sedap aku tak tanggung)

- 1 biji telur ayam,boleh dapatkan di kedai simsimah sebelah blazahome (apa kaitan blazahome?)

- 2 cawan air,guna Gadeer kalau nak rasa yakin dengan khasiat tersembunyi

*Caranya,amik bekas dan campur semua.Kacau guna sudu,kalau guna tangan kompem aku tak makan.Tunggu 2 3 jam,baru leperkan atas kuali sederhana panas.Jangan lupa check gas ada lagi tak.Kang tak pepasal mengangkut ke kedai lak satu hal.

Isi :
- kobis sebijik,korang kenal tak?jangan salad lak korang bantai

- carrot 4 5 batang,ni dalam bahasa melayunya cendawan lobak.

- udang kering,sesuka ati korang la nak layan banyak mana.

- bawang putih,agak-agak rasa mencukupi.

*tumis bawang putih,agak dah naik bau masukkan udang kering.Tutup gas,layan movie jap sambil parut sayur 2 jenis tu.Parut nipis-nipis dan kecik-kecik agar cepat meresap.Bukan cepat berasap,kang hangit la.Siap je,campur la ngan benda ditumis tu.

sos :
- cili merah,ni susah gila nak dapat kat joden ni..arab tak reti tanam ke?

- sos tomato,ikot korang la nak guna jenama apa...jangan lupa boikot american

- gula,ni kompem kena ada..takut pedas sangat lak

*bland cili sampai hilang pedas (mustahil!).Pastu letak dalam kuali,pasang api.Kacau sambil letak sos dan gula sampai rasanya BEST.

Ni je aku mampu wat sebagai orang bujang joden.Bukan payah pon.Setakat yang aku wat,masih lagi cikai dan tak sedap.Kompem udang rasa pahit.Kalau korang dapat wat lagi sedap.Inform aku dan send-send la sikit kat umah aku.24/7 menanti juadah dari korang.

p/s : cidak pernah telan benda alah ni,alhamdulillah sembelit dia hilang dan bertambah tenaga batin.

4 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

gua tengok ade sikit macam myresipi.com keh3

QteenaHazman .: berkata...

agak2 lau nk mintak tawsil,ade yg nk bom blog aku x? *nada serius*

haha!

Tanpa Nama berkata...

macam besh
Nak oder moja, bleh?

.kakashi.

ahmad alkhani berkata...

tady : ayat mu macam blog aku blog masakan pulak

LH : haha..spe la nak bom blog ko tu

anon : xde-xde..bukan senang aku wat