Khamis, 16 Disember 2010

zaitun itu special



soalan : kenapa hujan?

jawapan : Allah nak basuh buah zaitun.

soalan : kenapa sejuk?

jawapan : Allah nak hitamkan (masak) zaitun.

soalan : kenapa berangin?

jawapan : Allah nak bantu zaitun gugur untuk dituai.

soalan : kenapa salji?

jawapan : Allah nak rehatkan pokok zaitun.


Zaitun bersepah kat laman universiti aku.Sampai tak terkutip aku tengok.Dari akhir musim panas aku usha warna buah zaitun.

hijau pekat -> hijau muda -> merah -> merah gelap -> hitam

"Demi zaitun dan tinn" Allah berfirman dalam alquran.Ada pendapat yang mengatakan zaitun dan tinn ni buah dari syurga.Kalau tengok zaman yunani dan rome dulu,memang syurga lakaran diorang ada pohon zaitun.Tinn xde la pulak.Wallahhua'lam.
p/s : nanti aku tulis pasal zaitun ni..malas tulis time sejuk-sejuk ni (8 celcius)

5 ulasan:

Ainul Arina Madhiah berkata...

menarik! tak pernah perasan plak...

Cidak berkata...

bergh!

kak senior comment blog kau.t

budak adab berkata...

kak ainul : tq sebab komen,haha..bukan penting pun nak perasan bnd2 ni..hehe

cid : tu la..bangga 5 minit 24 saat bai

akuaqilah berkata...

woo.baru tahuu. o.o

budak adab berkata...

ming2 : aku pon bru gak..sje kongsi