Khamis, 2 Disember 2010

turunkan kami keberkatan langit

A : "pi mana?" 
B : "solat..minta hujan"
A : "Haha"

****

"Nik Aziz dulu,sejurus je doa istisqo' rintik-rintik hujan turun" - anon

****

"Kami perlukan hujan di bumi ini supaya bumi ini terus dipenuhi berkat" - pak arab


Allah!!!
 
Tepat jam 2.10 petang.Azan asar kedengaran.Semua jemaah menuju ke satu tempat yang sama.Masjid Rumah Illahi.Sujud pada 1 kiblat yang sama.Tapi,hari ni berbeza dnegan hari yang lain.Ada jemaah menuju ke suatu tempat yang lain.Jemaah yang punya kepentingan lain.Bukan lari dari perpaduan,tapi lari memohon kepada illahi agar diturunkan hujan di bumi Jordan ini.

Selalunya,bulan 10 dah mula musim hujan.Tiap hari hujan.Tahun ini berbeza.Panas dan bahang.Semua pak arab pelik.Khutbah dah 2 3 minggu citer pasal ni.Citer pasal maksiat yang mungkin Allah balas dengan tidak turunnya hujan.Moga same-same kite bertaubat agar turunnya hujan dan membasahi bumi yang kering ini.Binatang dan pohon banyak yang lemah.Bersedih dengan tiadanya air.Kalau mereka mati,tiada yang berzikir sepanjang masa.Adakah kita mampu berzikir sepanjang masa???

Di Stadium Negeri (mal'ab baladi) Irbid.Seramai 100++ lebih manusia berkumpul.Dengan niat yang satu.Solat Istisqo' (pohon hujan).Agar hujan turun.Mula aku dan 3 orang kawan sampai.Kitorang tengok langit.Kosong.Angin takde.Bahang.

(sebelum solat)


Kami sampai dan solat di padang bola.Ramai budak bising.Padahal diorang tak pikir mak ayah diorang sedang berdoa agar turun hujan.Yang berkebun nak subur tanaman.Bagi anak makan.Yang keje jabatan air berdoa hujan turun agar bekalan air jordan tak terganggu.Gaji bagi anak makan.Yang anak-anak hanya bermain dan bising."Baik bawak kucing dari bawak anak.." 

Solat sunat istisqo' macam solat hari raya.2 raka'at je.7 takbir raka'at pertama.5 takbir raka'at ke 2.Pastu ade khutbah lepas solat.Settle.Doa ngadap kiblat.Imam pun ngadap kiblat.Sunat pakaian buruk dan membawa binatang belaan dan ternakan.Sebab mereka lagi 'hebat' berdoa berbanding kita.
habis je solat,dongak ke langit...Allah!!



 
 الله

Angin kuat serata tempat selepas imam doa...

"Ya Allah,turunkan kami keberkatan langit dan keluarkan kami keberkatan bumi"
 Amiiiin

p/s : padang yarmouk hari isnin kang ade solat istisqo'..mai join reramai

melayu jarang wat istisqo' sebab melaysia banyak air..sebab tu budak pelik aku sebut "solat minta hujan"

4 ulasan:

akuaqilah berkata...

ye er bulan 10?pehh.dah due sangat nih.

*mengaminkan doa*

-hazen berkata...

sory lah der. gua ada kelas.

Cidak berkata...

Ya Allah,ampunkanlah setiap dosa kami kerana kami memang insan yang penuh dengan lumpur dosa.

budak adab berkata...

ming2 : a'ah..mmg dh expired la winter ni..dh nak abis 1/4 dh..amiiin

hazen : xpe,isnin ni ade agi

cid : amiiin