Selasa, 30 November 2010

re-vo-lu-si

 aku bakal belajar benda alah ni...pergh..jiwang!!

Sori,post paling ringkas...aku nak tukar 2 benda dalam blog ni.

1) nama aku dari 13 --> budak adab  (ramai gile tanya nape nama aku 13..kang aku citer someday)
2) kak jamilah nasihat aku tulis sye'er lak,dah boring kot ngan pepatah arab ni...dak syariah pon tau...emmm,maybe betul gak...nak cuba kongsi syarah sye'er lak...

Sye'er Jahilli (ni aku agak paham la lepas amik sem lepas)
Sye'er Islamiy (tengah amik sem ni,boleh tahan susah)
Sye'er Umawwi (akan belajar lepas Islamiy)
Sye'er Abasi (nak amik sem depan)
Sye'er Hadis (sem 1 taun depan aku try amik)

*banyak gile kan subjek sye'er aku,kan?
*aku belajar prosa klasik gak..tu aku kongsi pas aku rasa korang boring ngan sye'er
*sye'er syarah panjang..aku amik masa nak post

last pepatah ringkas dari aku....

شباب دون أخلاق كالشجر دون أوراق
(Syababu Duna Akhlaqu KasSyajari Duna Auroqu)
alih bahasa : Remaja tanpa akhlak seperti pokok tanpa dedaun

maksud : Remaja yang tidak berakhlak tidak mempunyai perhiasan diri.Diri akan dipandang slek oleh orang lain.Macam nak gi date ngan awek,kite pakai smart-smart nak awek pandang kite dengan kite rasa Gah.Camtulah remaja,berhias diri dengan akhlak.Agar diri dipandang mulia.Zahir melambang batin.Bukan pemakaian,tapi perangai.

moral : Ramai remaja runtuh akhlak,tak kire yang dok rumah je ke,yang date ngan awek ke,yang usha awek tepi tasik ke,dah ramai yang punah akhlak.Hiasilah diri mu wahai remaja.(pesanan ntok aku gak).

p/s : bye-bye semua...gua nak rehat untuk fokus exam 2nd minggu dopan..doakan..

2 ulasan:

Jamilah Mohd Norddin berkata...

Salam.

13. Akak pun tertanya juga apakah maknanya. Mula-mula tengok apakah peliknya namanya 13.

hm... menanti jawapan.

tekalaubijok... berkata...

cam taw je pe maksod 13...byk bnda yg leh ditafsirkan dgn nombor tu kan...13..