Rabu, 17 November 2010

ekspresikan aidiladha anda



Azan maghrib berkumandang di sebuah masjid di sempadan syria-jordan.Aidil melihat pemandangan akhir sebelum dia dan Adha kembali ke Jordan.Matanya berkaca.Adha di tepinya sedang rancak bersembang dengan kenalan arab yang menumpang kereta sewa yang sama menuju ke Jordan.Adha gembira,dia sedih dan geram.Dia dan Adha dalam perjalanan pulang dari trip ketika cutinya universiti sempena hari raya adha yang bakal berlangsung lusa.

Turki.Tu lah negara yang dia dan Adha ingin jejak semalam.Awal pagi dia keluar dari rumah dengan berharap 8 jam selepas itu dia berada di Istanbul.Semuanya punah.Agak kecewa bila sempadan Syria-turki menghalang orang luar masuk semalam.Trip bermula dengan 4 orang sahaja.2 lelaki dan 2 perempuan.Aidil bertemankan Nancy dan Adha bertemankan Isabella.Bukan senang nak keluar date tanpa orang kesan.Jordan negara yang mahasiswanya agak kuat menjalankan kehidupan islamik.Melayu terutamanya.Jadi,mereka berempat merancang untuk berseronok-seronok di turki.

 Lubnan,negara yang memberi Aidil dan Adha peluang kedua untuk bermesra dengan teman mereka,Nancy dan Isabella.Aidil mula mengingati semula trip mereka yang bermula semalam…


“snap la gambar I” kata Nancy yang sedang bergaya di tepi kolam pancutan air.Aidil senyum.Dia mengambil 2 3 keping gambar Nancy yang sedang bergaya menggoda. “Gedik”.Tu lah yang pernah Adha komen terhadap sikap Nancy suatu ketika dahulu. “manja la..” jawapan yang Aidil respon kepada komen kawannya itu. “Dah berchenta,taik hidung pun ko kata rasa coklat chips” sombong Adha membalas.Tika itu Adha masih single dan belum bertemu dengan Isabella.Citer bibit-bibit pengenalan Adha dengan Isabella memang romantic.

Suatu hari,Adha pulang dari universiti dan berjalan seperti biasa.Dia melalui taman bunga ros di hadapan pintu masuk universiti.Kelihatan di hujung tasik seorang gadis sedang berjalan terhincut-hincut.Adha meng’cover’ macho depan gadis itu.Bila bertembung,si gadis itu membuat mata mohon belas kasihan.Adha melihat kaki gadis itu,rupanya tumit sebelah kasut tumit tinggi gadis itu dah tiada.Adha senyum manis,dia mencabut kasut gadis itu sebelah lagi dan membuang tumit tingginya.Macam cerita korea,si gadis senyum manis. “Isabella” tu bibit perkenalan mereka.

“Hello,cik abang berangan ke?tangkap gambar I ni”kali ini Nancy bergaya di tepi tugu Saladin The Worrior.Penat sudah Aidil melayan kerenah si Nancy yang gedik tu.Dari semalam buat hal.Tak nak makan daging la.Sampai Aidil bertekak dengan tuan empunya restoran semalam sebab nak tukar hidangan daging kambing kepada ayam.Bukan mudah melayu nak menang dengan arab.Arab Syria pulak tu.

Sebelum tidur semalam di hotel,Aidil sempat keluar sebelum pukul 12 untuk membeli biskut untuk si Nancy.Kedai banyak pulak tutup.Berpusing Aidil mencari kedai yang masih bukak.Ye la,mak Aidil selalu pesan agar tidur bukan dalam keadaan perut kosong.

Adha senyum melihat gelagat si Aidil yang sanggup buat apa sahaja untuk Nancy.Angkat beg-beg shopping,tangkap gambar di merata tempat.Ada sekali tu mereka berpisah sebab Nancy berhenti tiba-tiba di kedai beg tangan kulit.Si Aidil terus berjalan tanpa sedar Nancy sudah tiada.Paling je kepala ke belakang.Aidil terus risau.Dia melilau mencari mana Nancy berada.Mereka bertemu semula seakan-akan dirancang.Bertemu di kolam air Basha Khan.Kebanggaan basha Khan suatu ketika dahulu.



Adha pulak lain macam dengan temannya.Tapi,dia selesa dengan keadaan begitu.Adha ni jenis alim.Selalu keluar pakai kopiah.Hasil didikan keluarga berilmu agama,dia menjadi dirinya yang kini.Biar berteman bersama Isabella,tapi dia menjaga batas pergaulan. “Cuba u tengok diorang,tak macam kapel pon” kata Aidil kepada Nancy ketika makan aiskrim di tepi jalan. “Biar la…diorang selesa kan” balas Nancy sambil suapkan aiskrim susu ke mulut Aidil.bajet romantik.

Jam 12 tengahari,masa yang genting.matahari tegak di atas kepala.Nancy bertemu dengan teman baiknya zaman sekolah dahulu.Roy.Lelaki yang tampan berkaca mata.Nancy terus mesra dengan si Roy tu.Siapa tak cemburu tengok awek kena kacau ngan lelaki lain. “Diorang kawan je..” pujuk hati Aidil.Tibi-tiba,Roy mendekatkan mukanya ke muka Nancy.Serta merta Aidil bangun dan hadiahkan sebiji tumbukan tepat ke pipi Roy. “wei,lu baik-baik ok.Ngan awek orang pun lu nak wat hal!!” tengking Aidil.Roy sengih. “Parp!!” 1 tamparan tepat ke pipi Aidil.Muka Nancy merah. “Dia tak sentuh I pun!!nape u ni?” Nancy marah dengan tindakan Aidil.

Aidil tension.Dia pergi dari situ.Call kawan baiknya 24 jam,Adha. “Ha,jom balik.Jordan dah panggil kita balik” time tu Adha dah rasa lain macam.Dia layan je la budak Aidil tu.Ketika itu Isabella sedang mencuba baju di dalam bilik persalinan di sebuah kedai.Adha serba salah.Pilih kawan atau awek?.Dia tunduk.Mata membulat.Dia tekad.Apa nak jadi,jadilah.Asal kawan dia bahagia.Tu tugas seorang kawan.Bukan main tikam belakang.

Kereta sewa dari Lubnan bergerak pulang jam 6 petang.Time tu Aidil lagi panas bila panggilan selamat tinggal yang dia lakukan buat nancy,Roy yang angkat.Tension mencapai penghujung tahap.Dia terpaksa korbankan cinta demi perasaannya.Dia tekad untuk tinggalkan Nancy.Adha sedang menghisap rokok Malboro di tepinya.Asal berkepul-kepul seperti membakar sampah.

Cinta memerlukan pengorbanan.Tu yang selalu dia dengar.Nak kita bahagia atau orang yang kita sayang bahagia?.Pernah Aidil memikirkan benda ini. “Relax la bro,cinta ni sampah je.Bukannya payah cari awek baru” selamba je Adha.Padahal dia bercinta nak sakan.Tiap malam calling sebelum tido.kalau takde jawapan,mula la tak duduk diam.

“emmm…jom blah”.Selamat tinggal Lubnan,bersemilah kau bersama orang yang ku cintai.Bukan mudah aku lakukan ini.Seperti aku mencabut perasaan dari diri.


“Aidil,nak sampai dah ni” kejut Adha.Aidil terlelap selepas melepasi sempadan tadi.Aidil menggosok mata.Menguap penat.Dia melihat skrin telefon bimbitnya.Tiada panggilan tak dijawab ataupun 1 sms pun masuk sepanjang dia tidur.Mungkin Nancy redha dengan pemergiannya.

“Aidil,tadi Nancy call aku.Dia minta maaf.Sekarang ni dia ada kat kereta belakang” kata Adha tiba-tiba.Aidil mencuka.Dia benci nama itu.Dia tak mahu mendengar nama itu lagi. “Dah la tu,pi jenguk kereta belakang” hatinya memujuk.Dia berganjak sedikit.Bila melihat kereta di belakang,kelihatan Nancy melambai-lambai sambil membuat gaya merayu.Aidil senyum.Dia maafkan Nancy.Salah dia juga,cepat cemburu.Adha pun berpaling ke kereta belakang.Dia senyum kepada Isabella.

“Bro,ko tau tak yang ko dah banyak berkorban?” kata Adha. “Apa dia?” tanya Aidil. “Ko korbankan diri kau untuk melihat dia senyum…you are the best” puji Adha sambil menuding ke arah Nancy.

Aidil senyum.Cinta berputik bukan dipetik.Moga Nancy berubah jadi baik dan Adha dapat takel si Isabella.Amiin.

p/s : gua bahjet citer ni abis tulis kul 11.45 malam 16hb (penutup pertandingan blog adha PERMAI).Baru gua sedar sekarang dah kul 2.Keh3.Cancel masuk pertandingan la.Gua just tulis suke hati.Haha..

*watak n jalan citer tiada kaitan dengan mereka yang hidup ataupun mati,hanya rekaan.

4 ulasan:

Qurratu Aini berkata...

huhu,,not bad laa~

WanFadhilah berkata...

cinta yang sejati akan datang tanpa kita sedar.. =)

mieza_zains berkata...

nice der..nice..

ahmad alkhani berkata...

azni : haha...cincai je ni

wan : yup2...nak crik mmg pyh,tapi not impossible

miza : haha..tq