Isnin, 20 Disember 2010

rahsia bumi barokah (siri 2)

"Salam,pi solat jenazah tak?"
"Ha??siapa?"
"Syeikh Nouh.."
"Innalillah.."




Ringkas perbualan telefon dari teman hamba semalam.Tika itu hamba baru duduk berehat di kerusi library universiti.Menghabiskan masa di library sesuatu bermanfaat buat para penuntut ilmu.Dan hari semalam terukir sejarah dengan kehilangan seorang alim.Syeikh Nouh Al-Qudhoh.Bekas mufti jordan,bekas pensyarah syariah universiti yarmouk dan duta jordan di Tehran,iran.

"putuskan ilmu dengan matinya ulama"
"mati ulama,pudarnya ilmu"

Pengenalan ringkas mampu hamba coretkan buat masa ini.Kemudian,teman hamba uruskan urusan untuk menuju ke Ajloun (20 minit dari tempat tinggal hamba).Jam 1.45 petang hamba dan teman-teman hamba bertolak.Dalam kenderaan teman hamba bertanya kepada pemandu van yang kami naiki.

"ucapannya menakjubkan,punya irama dan aura...tak lentok mendengar ucapannya" - Abu Saif,bekas rambo jordan

Bukan mudah bertemu,orang alim diterima semua pihak.Pernah berdebat dengan orang masihi (kristian).Punyai ilmu yang mendalam.Penulis buku aqidah.Pernah mengajar budak melayu zaman 80-an dulu.Zaman gemilang budak melayu jordan dulu.Ucapan yang baik-baik keluar dari mulutnya.Sering hamba dengar mengenainya dari mulut-mulut masyaikh.Bukan calang-calang orangnya.

Kini,dah berpisah di alam ini dengan kita.Hamba dan teman-teman menunggu waktu untuk bertemu dengannya dulu selepas letakjawatan sebagai mufti.Atas suratan takdir,bertemu jua..tapi pada jasad yang tak bernyawa.Dah berbalut tika hamba dan teman-teman tiba di masjid di Ra'sum Muniff.







Ribuan yang hadir.Dari setiap pelusuk.Dari Syria.Seluruh jordan.Askar-askar turun beri penghormatan.Wakil raja turut hadir.Dari masjid itu,jelas kelihatan ramai orang sembahyangkan jenazahnya.Adakah kita punyai seramai itu nanti untuk solatkan jenazah kita?

Jam 3 lebih selepas asar,jenazah selamat dikebumikan dan bacaan talqin dan yasin berkumandang yang dibacai ribuan orang yang hadir.Kami pulang ke Irbid dengan hati berduka.Moga selepas ini bertemu dengan pengganti beliau.Insya'allah.



jasad di dalam bumi,ilmu dan berkat melata di bumi..moga disamping para salihin dan syuhada'

1 ulasan:

emirhasnan berkata...

....اللهم اعفرله وارحمه معافيه واعف عنه