Sabtu, 24 Oktober 2009

Mai dengar cerita Muktah




Aku dan semua Jaisian akhowat n syabab naik couster kat depan simsimah tepat jam 7 malam..kitorang pon memulakan adventure ke muktah...biar aku takde mood jenjalan sebab meter aku fall la petang tuh...kitorang gerak dengan kegelapan malam...

Sampai je muktah,kitorang tido umah syabab DQ..ramai la kawan BTN hari tuh..huhu..epi la cikit ati nih..duduk ngan budak-budak ni aku berasa syukur sangat duduk kat Irbid sebab kat muktah ni problem air memang la..xleh nak cakap..sistem diorang gune lori tangki nak topup air..kitorang pam je air tu dari motor...makan ngan diorang memang mewah..murahkan nak dikatakan..muktah ni kire area kampung kat jordan nih...n banyak tempat bersejarah...

Pagi esok je kitorang jenjalan keliling muktah bermula dengan Karak's Castle(kubu Karak)..kubu ni telah dirampas oleh salehhuddin al-ayubbi dari pihak rom..memang lawa la..dari sini kitorang nampak Laut Mati!!!wo..memang la..aku xleh nak cakap..kubu ni macam buat guna machine..hebat2...

pastu kitorang pon jalan kat bawah bukit...kitorang pegi kubur!!hehe..nape ye??sebab kat irbid aku lom jumpa kubur...xla..sebab kat situ ade makam nabi nuh(kononnya..orang kg yg cakap)...tapi x rojih la..memang wangi la makam tuh...dari situ gak (kononnya..orang kg yg cakap)...kitorang nampak batu-batu yang bersusun macam kapal Titanic..betol..tapi aku lebih percaya yang semua tu bukan..sebab bukit judi kat tempat lain..

then,kitorang pi Marzar...yakni ke sebuah masjid..ape kitorang wat selain solat jumaat??kitorang menziarah makam 3 syuhada':Ja'afar at toiyyar..Zaid bin harithah...Abdullah bin rawwahah....nak tau ape sejarahnya??karang2 aku post....aku terpegun tengok makam syuhada'..aku ade rasa syahdu..(aku menangis??)..

pas pi ctu kitorang pi openhouse n balik rehat..ponat ma..nak maghrib je kitorang naik atas bumbung rumah nak tengok sunset..(tu pic kat atas tuh..)..kitorang bertolak balik pas maghrib..\

on the way balik..kitorang terperangkap ngan ribut pasir..benti la couster dalam 4 5 minit..takut ma..keliling kitorang debu je...kuning je..dah la kat padang pasir..(macam pic ayah gi umrah)...kitorang berKauTim ngan drebar ntok jenjalan lalu Jarash..huhu..lawa gak la..ade tembok-tembok n tiang-tiang peninggalan perang dulu..the kitorang sampai la umah kul 10 malam...THE END..

TUNGGU AKU COLLECT PIC KAT JAISIAN..KANG AKU POST..LAWA...

Tiada ulasan: