Jumaat, 19 Mac 2010

Gerhana bintang..


pelik betul la tajuk post ni..haha..mentang-mentang kepala penuh dengan Ilmu Falak yang baru exam semalam...takpe-takpe,kita kupas sama-sama isi post ni...

aku mulakan dengan pesan mak aku sebelum aku fly..."jangan lupa balik kang jadi hafiz"..insya'allah la yang mampu aku jawab..huhu

golongan hafiz ni kerjanya menghafal dan menjaga ayat2 alquran...ade macam-macam jenis hafiz zaman sekarang ni...ada yang hafal xpham maksud...ada yang hafal sekadar hafal...sebab tu la ade yang berzina la...gendong anak orang la...bantai mak bapak la....huhu

aku teringat la kat ceramah kat surau kg aku tu..."golongan hafiz ni ibarat bintang.." mereka lah yang banyak,ada yang cerah..ade yang malap-malap...ade yang kelip-kelip...

semua tu ada maksud tersendiri...aku tertarik dengan gerhana yang menyelubungi cahaya yang dikeluarkan oleh bintang...proses gerhana berlaku setelah ada yang menghalan cahaya itu tiba ke muka bumi...jadi la gerhana...

jadi,gerhana bintang di sini bermaksud golongan huffaz yang semakin hari makin ditutupi kehebatannya dengan dunia...macam si A ni hafiz,beliau lebih dikenali dengan makenik berbanding hafiz...so,orang panggil die A makenik...title hafiz tu dah pon hilang...

ni la maksud gerhana...kalau malap pulak,golongan ini mula menghilangkan hafalan di dalam otak mereka dengan sengaja@tidak sengaja....

Jadi,kita perlukan golongan yang memberi mereka semangat untuk kembali menjadi bintang yang terang...semakin hari makin terang...ape pun AlQuran sebagai panduan,bukan hanya hafalan....

p/s : to my ummi,anakmu masih merangkak menghafal...4 taun insya'allah

Tiada ulasan: