Selasa, 16 Mac 2010

Solat itu menenangkan..


nak citer la sikit...

pagi tadi gi la hantar folio indomee...haha..mee segera..wat 2 jam je settle..tak boleh blah langsung...bile hantar je kne la tegor pasal penutup 3 ayat je aku wat..haha..lepas je hantar,doctor sroh kuar kertas 0..aku pon pelik..terus dia bagi 10 soklan...adoi..

SPOT EXAM!!!!!!..tu la yang berlaku rupanya...adoi..doctor ni memang la..dah la aku xbce pape..arab smua dh bising..aku pun jawab la ape yang aku tau...nama penyair tu aku bantai je...A Samad Said pun aku tulis (yang ni mesti doctor gelak)...haha

habis je kelas hari ni aku pon gi la solat...ni baru la tajuk yang aku nak sembang ini hari pasal solat...

"Al kisah seorang arab yang agak tua pakai baju cam baju melayu lepak tepi aku....time tu baru nak mula solat...ape lagi,aku pon solat la...orang arab tu garu sana...garu sini...lap muka..lap pipi...gatal kepala...gosok mata....ALL THE TIME...adoi..macam umah die tengah terbakor lak aku tengok die gelisah..."

Bukankah solat itu menenangkan??? "Ya orang beriman,gementarlah hati pabila disebut nama tuhan Mu"

kalau dulu kite balaj time kecik-kecik pasal khusyuk,mesti kite rasa solat cam xditerima pabila takde khusyuk tu...sampai penah aku tiap-tiap kali solat pi masuk dalam bilik kunci pintu...haha..tu la kenangan time kecik-kecik dulu...

kalau dulu kite mule-mule blaja solat...mak duduk tepi jaga dengan rotan tak nak kite gerak banyak-banyak...gerak lebih je kena rotan..pedih tu terasa sampai kini...haha..tu la nikmat blaja ngan ibu bapa...

kalau dulu azan je kite trus tinggal benda kite wat kan?..PC kite biarkan je games tu berjalan tanpa pause @ save...time tu tak kisah pun kite menang atau pun kalah...mak mesti bising kalau kite still melekat depan tv..membebel sampai la kite blah dari situ...sebab solat tu rasa best dari tv n pc...

TAPI TU DULU....kenapa sekrang kita tak macam tu??

sebab kain putih dicorak dengan warna-warni yang diperbuat dari benda buruk...dari zahir memang lawa n bercorak-corak..tapi dalamnya kotor...busuk n jijik...

kite kena lah kembali dan ingat apa kite pernah buat dulu..sebab tu kite bukan perlu langkah ke hadapan...sekali kala bertapak lah kembali ke belakang agar diri kite yang zahir itu setimpal dengan yang batin...

semakin hari dunia makin memeluk tubuh kite....so,waspadalah agar tidak tenggelam dalam pelukkan itu...SEKIAN

"kepada yang membaca agar mendapat sedikit manfaat..."

Tiada ulasan: