Sabtu, 27 November 2010

saya che'gu...bukan ostat

asal hensem bangat?


Sampai je jordan dari Shibuya 2 hari lepas,Abe call.Dia cakap "nice la blog ada arab,dapat gak gua bagi tazkirah kat awek-awek jepun guna ayat ko tu".Gua dah gelak.Sepecah-pecah (bughuk benor) muka Abe tu,dalam hati dia ade rasa nak dakwah/tazkirah kat orang.baru gua tau setiap orang ada sifat da'ie (menyeru) dalam diri masing-masing.Tak kira la kaki along ke,kaki takel awek ke,kaki hisap rokok ke...ada di sudut hati diorang sifat itu.

Settle situ.guasembang-sembang la pasal perjalanan gua dari Jepun-Amman semalam.Dalam kapal terbang gua sempat sembang ngan pak ostat yang kebetulan singgah Jepun dari balik umrah.Dia nak ke mesir,1 flight ngan gua.Transit ke Jepun sebab anak die pesan beli Nikon D90.Dia amik lughah gak kat Azhar mesir.Dia terangkan kat gua pasal kalimah "Lailaha Illallah" dari segi lughah.Sebijik cam pak Rodi murobbi tahfiz azzikr syarah.Dan di nukil kat blog hot sadis (penyek sini).

Oleh sebab gua dah sampai Irbid.Gua dan nampak bumbung rumah gua.Otak gua dah pikir katil.Tidur bai....silap-silap.Kena baca Surah AlMulk dulu.Tau tak ape kelebihan baca AlMulk sebelum tidur?kelebihan surah ini memberi kita lepas seksa kubur yang dahsyat.Siapa tak nak lepas seksa kubur boleh la wat dosa banyak dari aku.Pastu tak sempat tobat.Kena pulak mati time wat dosa...Allah!!Jauhkan lah kami dari mati dalam keadaan buruk..Amiiin


Ibnu Abbas menceritakan:

"Pernah suatu ketika setengah para sahabat berkhemah di atas kubur. Mereka sebenarnya tidak menyangka tempat itu adalah kubur. Setelah beberapa ketika berada di dalam khemah, mereka tiba-tiba terdengar suara orang membaca Surah Al Mulk dari mula hinggalah akhirnya. Suara itu datangnya dari dalam tanah. Tahulah mereka, sebenarnya mereka sedang berkhemah di atas kubur. Kemudian hal itu diadukan kepada Rasulullah Shallallahu 'Alaihi Wasallam lalu baginda bersabda yang bermaksud: "Surah Al Mulk adalah surah pelepasan kerana ia menghindar pembacanya dari azab neraka."

Jom layan bab lughah yang aku belajar lak...hakhak...


الندم على السكوت خير من الندم على الكلام
(AnNadmu AlasSukut Khairu MinanNadami AlalKalami)
 alih bahasa : Penyesalan sebab senyap lebih baik dari penyesalan sebab berkata-kata

maksud : Kita menyesal sebab kita senyap tak berkata itu baik dari berkata.Sebab bila kita berkata dan menyebabkan hati orang lain sakit itu teruk.Bila kita senyap dalam kelas...ni salah guna peribahasa ni.Sebab bile kita senyap dalam kelas dan kita dengan kebodohan kita,senyap itu lagi teruk dari berkata-kata.

moral : awek-awek selalu mulut laser n bechok...laki pun ade,jaga la mulut ye..sebab mulut/lidah itu kunci ke neraka gak.


p/s : aku bukak blog budak UIA 1 ni.Dia umur 21.Nama tak tahu la.Yang penting dia minat tulisan dak Joden.Peliks...(penyek sini kuat-kuat)

9 ulasan:

Unknown berkata...

rajin beno link blog gua.

keh3!

mana ada hot la. cis kek!

ahmad alkhani berkata...

sape update n kena ngan jiwa gua time gua update...kompem msok link..hakhak

jangan mare abg hot..

tepianmuara berkata...

salam.


kakak UIA nak kata dia minat tulisan kau tu,

tapi sebutlah semua,

kulliyat kan.

haha.

(betul ke tu 'kulliyat' tu. aku sebenarnya dah lupa.)

Jamilah Mohd Norddin berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
ahmad alkhani berkata...

tepianmuara : haha...mne ade..die ske bce smua la.."kulliyat" tu aku kne check balik..aku pon lpe

kak jamilah : aik...dilit

tepianmuara berkata...

alamak!

kakak marah ke tu??

aiya..

nawal berkata...

hurm..
jepun-jordan..
cm kejap sgt jep jln g jepun tu..

ahmad alkhani berkata...

tepianmuara : abis la..akak dh mrh

nawal : lain kali jenjln agi..ke ireland lak..jmpe carlos...haha

Jamilah Mohd Norddin berkata...

tepian muara,

akak tu tak marah. pemilik blog dah tolong jawabkan. Betulla, dia baca semua blogger jordan yang jumpa.

=]

cerita orang merantau sedap telinga mendengar.