Selasa, 23 Februari 2010

Dobat dot dot dot

Tadi bermula la Debat Piala Presiden PERMAI bagi sesi 09/10...
teringat lak 2 tahun lepas aku pernah berdiri kat atas pentas asrama MML sebagai pendebat yang agak kecoh...haha...

Hari ni aku tengok 2 pusingan debat ala parlimen...naik gairah gak la..tapi,aku suka pada team yang sempoi-sempoi...

pusingan 1:Pakatan Rakyat Tidak Relevan

Speker dewan(tak ingat nama lak) : senyap dan sekadar mengangguk-angguk sahaja...memang speker dewan parlimen Malaysia la...haha

KERAJAAN
Lan Mindef : Ucapan dia agak menarik mula-mula aku dengar dengan tumbuk meja siap...cuma dia silap bab definisi yang menjadi 1st markah dalam pendebatan...

Muiz Asha'ari : Hujah dia seperti menjatuhkan diri sendiri sebab dia tidak membidas hujah lawan..bahkan dia seperti membawa dewan keluar jauh dari perdebatan...terlalu banyak wat orang ketawa...haha

Amir Siddiq : Erm...masih kekok,mungkin darah gemuruh mengalir dalam badan dia la kot...baru 1st round...besar kemungkinan ada perkembangan selepas ini....

PEMBANGKANG
Yaqzan DS : Hebat antonasinya dalam menghujah...aku pernah dengar time debat parlimen kat TV dulu...memang best..dia berjaya mencuri markah dengan definisi...terbaik aku katakan pada beliau...cuma tidak lancar macam kat TV la...

Iza'an : aku dah cakap yang dia ni pengacara edisi siasat...cara lenggok dia memang sebijik...haha..ape pun memang smart la dia cakap...cuma ade silap time dia carik kertas fakta....dan nampak sangat dia macam baca ayat kat kertas..next round jangan wat lagi ye...

Azlan Shah : Haha..dia memang lancar dan pandai wat antonasi relax je...cuma malam ni dia tahu dia bakal menang..so,dia hanya main pusing ayat la..tak perlu semangat sangat...kite tunggu taring dia keluar!!

pusingan 2 : Bajet 2010 Membebankan Rakyat

speker dewan(helmysudin..LemakPadat) : He is A Talkshow man...tak leh blah langsung ko punye ayat Mi...aku sempat ingat beberapa ayat ko:

1...Hari-hari makan petai,perdana menteri sudah selesai
2...Si,si..ko ingat binatang ape!!
3...Alamak,saya pulak banyak celoteh
4...Dipersilakan Mas Abdullah Azam
5...Pembangkang bermain number pulak

KERAJAAN
N/A : sekadar bias-bias sahaja aku dengar..dia banyak guna yat berbung..tenang dan senyap...dia ni seperti bom jangka yang bakal meletup bila-bila masa tanpa kita ketahui...semua hujah dia jawab dengan tenang...diharap bertambah mantap next round..

Abdullah Azam : Aku dapat info yang dia ni masuk tahun lepas debat presiden ni...menang ke tak..tak tau la..tapi,dia ni pendebat yang hebat..sebab wakil Irbid bergerak dengan presiden...sedap dia mendebat isu...dengan info dan keyakinan yang tinggi...dia ni bakal memberi cabaran kepada Azlan Shah...aku tunggu mereka bertemu...BUKU BERTEMU RUAS....

Ulya mindef : Selalunya dia ni cakap inggeris...tapi kali ni dia paksa dirinya cakap melayu agar debat malam ini menjadi milik mereka...mungkin dia ni selalu berdebat dan pernah masuk ke arena debate english sebelum ini...sebab tengok cara dia macam pendebat pro...(secara jujur,aku ade 90% cara debat dia..haha..xcaya tanya Hilmi Rosli)...cuma pemakaian dia malam ni macam memberi down kepada semangat...Ulya,ko kena pakai blazzer..baru ko ade spirit debate...

PEMBANGKANG
Lan mindef : Haha..dia maybe frust la sikit ngan pusingan tadi...kini dia kembali dengan sedikit keceriaan dan semangat baru sebab masuk ke pusingan baru...dengan tenang dan ringkas dia tidak ulangi sejarah pusingan 1st...dia memberi markah kepada kumpulan dia dengan memberi definisi debat malam ini..(next time jgn lpe pulak)....

Muiz Ashari : Semakin lancar berhujah dengan menggunakan fakta yang tepat tapi mempunyai lubang jarum pada fakta itu...maybe dia amik fakta tu minggu lepas...sebab tu Ulya yang baca paper tiap-tiap hari berjaya robek fakta tersebut dengan mudah...nombor-nombaor dan petronas menjadi senjata beliau dalam pusingan ini...(aku nampak pihak kerajaan garu kepala..haha)...lain kali time pihak lawan gulung ko jangan minta mencelah...time penggulungan mana ade celahan...dan takleh mintak extra time tau..

Mat Syah : Dengan kopiah hitam di kepalanya...dia tenang membuka kalam dan melontarkan isu...tapi,aku respek dengan keberanian membuka celahan beberapa kali kepada pihak lawan...tidak pernah debat menjadi sebegini...You Make History man!!....cuma time dia ni la pihak lawan meng"kantoi"kan kumpulan mereka dengan kegemilangan 1999...mahathir & IMF...itu yang berjaya menambah bonus pada ihak lawan...sebab dia senyap membisu dan mula ragu-ragu dan serta merta setuju dengan pihak lawan...macam mana la boleh berubah pegangan dengan mudah???

KEPUTUSAN

pusingan 1 : PEMBANGKANG
pusingan 2 : KERAJAAN

ESOK ADA 2 TAJUK LAGI YANG BAKAL DIBAHASKAN:

1)Facebook:lebih kuah dari sudu
2)Peningkatan ekonomi meruntuhkan moral masyarakat

"Kita bertemu di arena berikutnya"

Tiada ulasan: